• DreamBear

Delade magmuskler??

Någon här som har problem med delade magmuskler efter förlossningen?

Har du några mag och tarmproblem kopplat till detta?

Jag har ont mitt i magen, som ett band över. Känner att jag har svårt att slappna av, får ofta ont i ryggen och upplever ofta något som påminner om träningsvärk.

Har googlat på delade magmuskler, men hittar inget om smärta i samband med detta.

• Svar på tråden Delade magmuskler??
  • Lindsey Egot the only one

Magmusklerna är som två bitar på vardera sida av mitten. Det som håller samman dom kan töjas ut och ibland kan de inte gå tillbaka. Då kan man gå in med ett bikinisnitt och så syr läkaren ihop det inifrån och så ser inte magen så slapp ut längre.

• DreamBear

Okej! Men kan man ha ont pga delade magmuskler? Jag får numera alltid träningsvärk om jag ex burit mitt barn extra mycket, lyft tungt osv Men är otränad sen tidigare.

• Bea79

Hej. jag har gravt delade magmuskler jag får ca fyra fingrar på bredden mellan mina när jag ligger och slappanar av samtidigt som jag lyfter på huvudet. Jag är beviljad av mitt landsting en operation. Det går till så att dom lägger ett nät under musklerna. Men jag ska ha ett barn till innan jag genomför detta. Du ska kontakta Vårdcentralen för remiss för magplastik

• Bea79

glömde säga att jag har ganska dålig kroppshållning. och köper bara kläder med mycket detaljer runt magen

• Bea79

Nej jag har inte ont bara om jag tränar mycket.

• DreamBear

Jag är grymt otränad sedan innan så vid minsta lilla får jag riktigt ont o magen. Ex efter dammsugningen, burit barnen mycket osv.

• E2012smamma
    DreamBear skrev 2014-01-12 10:52:20 följande:

Jag är grymt otränad sedan innan så vid minsta lilla får jag riktigt ont o magen. Ex efter dammsugningen, burit barnen mycket osv.

Jag har delade magmuskler och ont. Som hugg över naveln typ och även i svanken.

Tränar en del men det har inte riktigt hjälpt.

Vet inte exakt hur mycket jag har emellan men känner klart ett mellanrum.

Har även problem m tarmarna sedan efter förlossningen. Gjorde snitt men vet inte om det beror på det eller delade muskler

Har du tarmproblem också?
  • Mammamia1

Bea 79:

Vad snällt att landstinget beviljar! Så verkar det inte vara där jag bor. Men jag har precis gjort en navelbråcksoperation. Det var ett litet bråck som kan ha hänt när jag födde ett av mina barn. Min navel har buktat ut i flera års tid och nu är den nog sig själv igen. Men jag har slapp bukmuskulatur, som kirurgerna kallar det. Antagligen delade magmuskler men jag får väl försöka träna. Ingen inom sjukvården där jag bor verkar kunna hjälpa mig med rätt sorts träning. Min barnmorska sa att coreträning var bra men nu när jag läst litegrann verkar det ju som att jag ska undvika sit ups helt och hållet. Det är en riktig djungel det här och det är snart fem år sen jag födde mitt första barn. Mitt andra barn är två år och folk frågar mig ganska ofta om jag är gravid...

Svar på tråden Delade magmuskler??