2 år 3 mån - sova på dagen?
Sonen som är 2 år och 3 månader sov fram till oktober så länge han ville på dagen, blev 1:30-2:00 på förskolan. Dock blev det korta nätter då så vi drog ner till 1,5 h och i december till 1 h. Blev längre nätter men det har gått fort sista veckan innan jul så om han sov 11-11,5 h på natten och sen 1 h på dagen så va han vaken till 22... Nu senaste lediga dagarna har han varit vaken (innan 30 min-1 h på ledigheten) hela dagen, känt mig taskig mot honom för han har varit sömnig vid 12-13 men det har gått över och sen varit pigg och glad igen. Nån enstaka gäsp eller ögongnugg men humöret har varit toppen. Sen har han somnat på 5 min 18:30 på kvällen. Vi har fått "bråka" om att sova i 1 h minst om han sovit 30 min bara. Han har sovit 11,5-12.45 h på natten utan dagsömn. Annars 10-10,5h på natten. Känner mig elak att inte låta honom sova men samtidigt är det så skönt med långa nätter, enkel läggning. Är det fel att inte låta honom sova på dagen när han blir trött? Hur skulle ni gjort på förskolan sen? För inte sova alls är ju inte aktuellt där men är 1 h mycket eller lite i den åldern? Funderar på kanske 45?