• Xadime

2 år 3 mån - sova på dagen?

Sonen som är 2 år och 3 månader sov fram till oktober så länge han ville på dagen, blev 1:30-2:00 på förskolan. Dock blev det korta nätter då så vi drog ner till 1,5 h och i december till 1 h. Blev längre nätter men det har gått fort sista veckan innan jul så om han sov 11-11,5 h på natten och sen 1 h på dagen så va han vaken till 22... Nu senaste lediga dagarna har han varit vaken (innan 30 min-1 h på ledigheten) hela dagen, känt mig taskig mot honom för han har varit sömnig vid 12-13 men det har gått över och sen varit pigg och glad igen. Nån enstaka gäsp eller ögongnugg men humöret har varit toppen. Sen har han somnat på 5 min 18:30 på kvällen. Vi har fått "bråka" om att sova i 1 h minst om han sovit 30 min bara. Han har sovit 11,5-12.45 h på natten utan dagsömn. Annars 10-10,5h på natten. Känner mig elak att inte låta honom sova men samtidigt är det så skönt med långa nätter, enkel läggning. Är det fel att inte låta honom sova på dagen när han blir trött? Hur skulle ni gjort på förskolan sen? För inte sova alls är ju inte aktuellt där men är 1 h mycket eller lite i den åldern? Funderar på kanske 45?

• Svar på tråden 2 år 3 mån - sova på dagen?
  • Natulcien

Det är väl inte mindre "elakt" att hålla vaken än att väcka efter en viss tid..? D.v.s. inte särskilt elakt alls. Han vänjer sig snart. Glad
    Och med tanke på att nätterna och nattningen blir så mycket bättre så är det väl inte så mycket att fundera på..? Förr eller senare kommer ju den dagen när det är dags att ta bort dagvilan.

Varför är det inte aktuellt att ta bort dagsömnen även på förskolan? Jag tycker att 1 timme låter mycket för ett barn på drygt 2 år.
    Vi lät sonen sova 30 min på förskolan ca 3 månader efter det att vi hade tagit bort dagsömnen hemma, vilket vi gjorde när han var ganska exakt 2 år. Men efter 3 månader provade vi att även ta bort sovpasset på förskolan, och det fungerade utmärkt med en gång. Han var alltså 2 år och 3 månader när han slutade sova helt, även på förskolan.

• strojes

Det låter absolut som att det är dags att styra om vilan en del. När våra yngasta var knappt två år fick de sova max en timme på dagen och aldrig efter 13.30 (somnade de 13 fick de bara sova 30 min). När de var två och ett halvt år tog vi bort dagvilan helt. Under det halvåret var det ofta som de inte sov något alls när vi var lediga.

• tulip79

Min son på 2 år o 2 mån behöver fortfarande sova 1, 5 tim på dagen. Efter lunchen går han själv o lägger sig själv i sin säng. Han går upp vid 7.30 på morgonen o lägger sig vid 19.30 på kvällen. Är lätttsövd o sover hela natten.

• isolande

Min dotter va precis 2 då vi tog bort dagsömnen. Hon vaknade 05.30 varenda morgon trots godnatt 20.30. Visst, hon var trött och några dagar slutade 19, men det var det värt! Hade en spädis samtidigt som sov uselt så vi var tvungna att ha längre nätter med den stora. Numera är det vila med bok och lugna aktiviteter om hon är trött på dagen :)

• momomo

Favoritar för vår lika gamla pojk har blivit svårlagd på kvällen. Vi har sövt honom i vagn vid 22-23sista kvällarna efter att försökt få honom att sova i sängen sen kl 20...

Sen han fyllde ett har det för det mesta funkat att lägga honom i sängen, säga gonatt och så har han somnat utan krusiduller, men nu är det hopplöst

• Flickan och kråkan

Äldata plockade vi dagsvilan för när han var 2 år och 3 månader. För sent, då vi kämpat rätt länge med sega sövningar både dag och kväll. Mellansonen slutade sova dagtid innan han fyllde 2. Har svårt att tro att trean kommer att sova längre. Snittar in på 1,5 timme/dag som halvåring och glad och god.

• HWR

Min äldsta slutade sova på dagen när hon var nyss fyllda två. Det tog för mycket energi att få henne att somna så då slapp hon. 

Yngsta som nu är 2,5 år sover inget hemma på dagen men på dagis sover hon högst en timme. Hon hat alltid haft stort sömnbehov men sover hon mer än en timme så är det omöjligt att få henne att komma till ro på kvällen.

• Xadime

Momomo - hur mycket sover han på dagen?

Natulcien - det känns som tempot är ett helt annat på dagis och alla på hans avdelning sover, de är upp till 3 år. Nån vila där tror jag är bra för att inte va helt slut när vi hämtar. Men det blir nog 45 minuter så får vi se vad det blir av det sen.

Andra natten i rad han vaknar kl 6, somnat 18:30. Lite väl tidigt, skulle gärna se att han sov till 6:30-7 men han va ju väldans trött igår kväll så jag ville inte dra ut på det och han somnade på 5 minuter. Verkar tokpigg kl 6 så han har nog sovit det han behöver.

Somnar inte era barn i bilen när ni tog bort dagsömnen om ni åkte bil nån gång efter 13-14. Lät ni dem sova då eller försökte ni hålla barnet vaket?

• Natulcien
    Xadime skrev 2014-01-04 07:21:40 följande:
    Natulcien - det känns som tempot är ett helt annat på dagis och alla på hans avdelning sover, de är upp till 3 år. Nån vila där tror jag är bra för att inte va helt slut när vi hämtar. Men det blir nog 45 minuter så får vi se vad det blir av det sen.
    Ja, ni får väl prova er fram... Glad
    Xadime skrev 2014-01-04 07:21:40 följande:
    Somnar inte era barn i bilen när ni tog bort dagsömnen om ni åkte bil nån gång efter 13-14. Lät ni dem sova då eller försökte ni hålla barnet vaket?
    Jo, det hände att han somnade i bilen nån gång, men vi försökte undvika att åka bil på sen eftermiddag en period. Men ibland somnade han ändå, lekande på golvet t.ex. Då fick han sova en powernap på 10-15 min, sen väckte vi honom och räknade med ca en halvtimmes senare nattning.

• Xadime

Idag blev det bilsovning 45 minuter så vi provar nog att lägga honom ca 19:45 och hoppas på att han somnar runt 20 istället för 18:30 som det blivit när han inte sovit alls.

Svar på tråden 2 år 3 mån - sova på dagen?