Kan mjölkallergi försämras?
För att göra en lång historia kort. Misstänkte mjölkallergi när tjejen var fyra veckor. Tydligt förbättring av mag symtom inom några dagar, och prickarna något senare, när jag började äta mjölkfritt. Provokation under tre dygn när hon var fem månader, skrik ganska exakt tolv timmar efter första intaget, prickarna började komma ungefär när vi slutade provocera men bleknade nästan direkt. Ny provokation vid nio månader, denna gången direkt intag eftersom jag slutat amma. Funkade först mycket bra tyckte vi, lite dålig mage men inte direkt diarre, lite mer kräk men inget skrik och inga prickar. Men efter lite drygt en vecka med lite mjölkprodukter varje dag var vår vanligtvis så nöjda bebis så gnällig att det inte gick att sätta ner henne på golvet. Slutade då med provokationen och gnälligheten försvann efter ett par dagar. Verkade i alla fall som att allergin förbättrats tyckte vi och det kändes skönt att inte behöva vara så petnoga med tex andra bestick när man skär hennes mat. Nu är hon 11 månader och har de senaste två veckorna råkat få i sig lite mjölk vid två tillfällen, en gång åt hon två köttbullar som innehöll mjölk och häromdagen råkade en bekant bjuda på en klunk te med mjölk. Och hon har blivit jättedålig i magen båda gångerna under ca två dygn, och dessutom fått prickar runt munnen och på kinderna, dock bara under en dag. Ena gången verkade hon må väldigt illa på kvällen och kräktes, dock vet jag inte om det var ett sammanträffande. Kan provokationen när hon var nio månader ha triggat systemet på något sätt? Hon fick lite soyayoghurt vid tio månader och det verkade hon reagera på mer än mjölken med prickar på mage och rygg inom några timmar samt skrik hela natten. Kan det intaget ha försämrat toleransen, eller varför verkar hon reagera mer nu än när vi provocerade sist??? Jag hittar ingen info om detta och hade hoppats på att det börjat växa bort