• Gravid till sommaren

Kan mjölkallergi försämras?

För att göra en lång historia kort. Misstänkte mjölkallergi när tjejen var fyra veckor. Tydligt förbättring av mag symtom inom några dagar, och prickarna något senare, när jag började äta mjölkfritt. Provokation under tre dygn när hon var fem månader, skrik ganska exakt tolv timmar efter första intaget, prickarna började komma ungefär när vi slutade provocera men bleknade nästan direkt. Ny provokation vid nio månader, denna gången direkt intag eftersom jag slutat amma. Funkade först mycket bra tyckte vi, lite dålig mage men inte direkt diarre, lite mer kräk men inget skrik och inga prickar. Men efter lite drygt en vecka med lite mjölkprodukter varje dag var vår vanligtvis så nöjda bebis så gnällig att det inte gick att sätta ner henne på golvet. Slutade då med provokationen och gnälligheten försvann efter ett par dagar. Verkade i alla fall som att allergin förbättrats tyckte vi och det kändes skönt att inte behöva vara så petnoga med tex andra bestick när man skär hennes mat. Nu är hon 11 månader och har de senaste två veckorna råkat få i sig lite mjölk vid två tillfällen, en gång åt hon två köttbullar som innehöll mjölk och häromdagen råkade en bekant bjuda på en klunk te med mjölk. Och hon har blivit jättedålig i magen båda gångerna under ca två dygn, och dessutom fått prickar runt munnen och på kinderna, dock bara under en dag. Ena gången verkade hon må väldigt illa på kvällen och kräktes, dock vet jag inte om det var ett sammanträffande. Kan provokationen när hon var nio månader ha triggat systemet på något sätt? Hon fick lite soyayoghurt vid tio månader och det verkade hon reagera på mer än mjölken med prickar på mage och rygg inom några timmar samt skrik hela natten. Kan det intaget ha försämrat toleransen, eller varför verkar hon reagera mer nu än när vi provocerade sist??? Jag hittar ingen info om detta och hade hoppats på att det börjat växa bort

• Svar på tråden Kan mjölkallergi försämras?
  • tundra

Det växer oftast bort mellan 3-4 års ålder. Min stora var nästan precis 3 när vi på riktigt kunde återinföra lite mjölk i kosten. Nu vid 3,5 äter han mjölk i mat men dricker inte.
    Lilla sonen kunde börja äta igen vid 18 mån.

Och ja soja är ingen bra idé när man är mjölkallergi. Det sker ofta en korsreaktion och eftersom soja är allergent. Därför rekommenderar man att inte ge någon soja till mjölkallergiska barn. Inte ens i mindre mängder.

Hjälpen man får från BVC är bedrövlig. Vänd dig till Spec BVC så remitterar de till dietist.

• Gravid till sommaren

Tack för svar! Vi har haft kontakt med allergicentrum och därifrån får vi mjölkfri ersättning. Men eftersom varken pricktest eller lapptest gett utslag så har dom lagt ner. Jag ska höra med BVC om dietist, tack. Ja soja är ju inte att rekomendera så det har jag uteslutit helt, förutom att hon fått prova Sempers barngröt. Den tycker jag att hon reagerat på, dock så diffust att jag inte vetat om det varit inbillning. Man blir ju lätt lite nojig. Men sen när mjölkallergin verkat bli så mycket bättre tänkte jag att hon kunde få några skedar sojayoghurt. Den reaktionen visade att det nog inte var inbillning. Men min fråga är egentligen om någon annan varit med om att barnet har reagerat mer vid en senare provokation än vid tidigare.

• tundra

Jadå det har varit lite upp och ned.
    Allergi är som ett vattenglas, ju mer man fyller på det desto lättare rinner det över.

Ett exempel: Stora sonen började reagera mot citrus och tomat och efterföljande provokation var inte rolig. Spyor, diarré och prickar.
    Gången innan fick han "bara" diarré på nätterna en vecka och några få prickar.
    Citrus/tomat överkänsligheten var kvar i 1,5 år sen försvann den.

Annat exempel: jag själv är nötallergisk men på våren när björkarna slår ut så är jag även allergisk mot rå potatis. Får utslag när jag skalar dem dvs. Plus att min nötallergi är extra känslig. Då reagerar jag även mot fruktkärnor.

Ju mer vatten i glaset desto starkare/snabbare reaktion.

• tundra

Och ju mindre glas i vattnet - desto mindre reaktion.
    Motsatsen är också sann glömde jag skriva.

Ibland kan kroppen tömma glaset när det slipper allergenerna och när man provar igen så reagerar man inte på samma sätt.

Men soja är ett big nono för allergiker av mjölk. Inte glass, inte grädde etc. Just för att undvika korsreaktion som kan bli väldigt stark.

• Gravid till sommaren

Bra symbolik med vattenglaset! Jag hade lite på känn att det kunde vara så, att kroppen utsatts för för mycket den inte tål och då blir känsligare. Men det är så knepigt med diffusa symtom och noll på pricktest. Jag vet mycket väl att pricktest inte är någon absolut sanning vad gäller mjölkallergi, men det är så dumt att allergicentrum verkar tycka det... "Hör av dig igen om hon får prickar" sa dom bara. Men varför skulle jag utsätta henne för så mycket mjölk att hon får prickar.?!

• tundra

Ja det är svårt när det är små barn som inte kan sätta ord på det som händer. Som observatör utifrån kan det vara knepigt att dra slutsatser.

Lättare att experimentera på sig själv.

Men lita på magkänslan och skynda långsamt. För de allra flesta så växer det bort - men det kan ta lite tid. Det är mkt vanligare att det växer bort närmare 3 år än 1 år.

• akleyan

Hej

På mina stora barn växte inte mjölkallergin bort förens de var 4 och 6 år. Den största reagerade precis som din värre med tiden om han fick i sig mjölk av misstag. Hur reaktionen blev berodde på om det var ren mjölk/grädde eller om det fanns i maten.

Nu sitter jag här med min tredje liten som antagligen är mjölkallergisk hon också.

• klarabella87

Jobbigt när det inte var något mellanrum mellan all text =)

Men iaf. Min dotters mjölkproteinallergi upptäcktes vid 3 veckors ålder, fick äta nutramigen och jag fick avstå från nästintill allt med mjöl i så länge jag ammade (9 månader) Om jag så åt en chokladbit så märktes det direkt på henne, med magknip och dålig mage..

Gick ju hos allergimottagningen ett antal gånger, när hon började närma sig året så tyckte han att vi skulle provocera med lite mjölk i små små mängder.. det gick bra.. men lite magknip märktes fortfarande + lös mage men utslagen var borta...

När hon var 13 månader så konstaterades de att hon inte längre var allergisk. 

• Gravid till sommaren

Tack för fler svar! Sorry för texten, skriver på iPad och då blir det inga mellanrum... Jag ska ta förnyad kontakt med allergicentrum, bvc har lovat att remittera igen när jag vill det.

Svar på tråden Kan mjölkallergi försämras?