• Linnsan1986

Hur mycket "stör" en flaska?

Hur mycket stör en flaska ersättning om dagen amningen? Har en fyramånaders och de senaste 7 nätterna så har han ätit konstant. Fr ca 23-07, med kanske en halvtimmes mellanrum.
    Har tre andra små att ta hand om också, så vila på dagarna är uteslutet.
    Grejen är den också att mitt bltr är för lågt, hB likaså, så är sjukt trött även utan vaknätter,
    Så om jag skulle vilja lägga till en flaska strax innan läggdags... Kan jag göra det utan att mjölken minskar?

• Svar på tråden Hur mycket "stör" en flaska?
  • Linnsan1986

Tänker om det kanske bara är en... Nu står det stilla i huvudet, vad heter det? Alltså att han behöver mer och håller på att öka produktionen, därav de många amningstillfällena.

• vattumannen81

Det kan störa amningen att ge flaska. Min föredrog till slut bara flaskan, så vill du fortsätta amma hade jag nog undvikit den. Att han äter ofta nu på nätterna beror säkert på att han vill öka produktionen.

• The Fugly

Det kan störa. När vår dotter väl fattade flaskan föredrog hon den på dagtid men amma hemma i sängen gick bra.

Sju dagar låter lite länge för en ökningsperiod och om du dessutom mår dåligt så är det kanske ändå värt "risken"?

• The Fugly

Om du ska ge flaska, testa att ge direkt efter att han ammat så att du bara "fyller" på, istället för att ersätta ett amningstillfälle. Det kanske gör att han står sig längre men din produktion har ändå stimulerats.

• Dixie

Mina barn har alla fått ersättning utan att det har påverkat amningen.

• momomo

Min dotter började vid ca fyra månader också att vilja äta hela tiden på nätterna. Efter en vecka där jag aldrig fick sova mer än två timmar i sträck så började vi ge en flaska (blandad på 180 ml vatten) på kvällen och på det sover hon oftast 5-7 timmar isträck. Personligt rekord på 9 timmar.

Amningen dagtid har fungerat som vanligt.

Pumpa i alla fall första kvällarna ni ger ersättning... Inte kul att vakna i mjölkpölar med övertryck i brösten.

• momomo

Min dotter började vid ca fyra månader också att vilja äta hela tiden på nätterna. Efter en vecka där jag aldrig fick sova mer än två timmar i sträck så började vi ge en flaska (blandad på 180 ml vatten) på kvällen och på det sover hon oftast 5-7 timmar isträck. Personligt rekord på 9 timmar.

Amningen dagtid har fungerat som vanligt.

Pumpa i alla fall första kvällarna ni ger ersättning... Inte kul att vakna i mjölkpölar med övertryck i brösten.

• mercury

Jag har delammat och flaskmatat två barn utan problem med själva amningen. Och om jag var i din situation skulle jag nog prioritera familjefriden och hälsan framför amningen och ta risken med flaskan.

• lnflrmn

Båda mina barn har fått ersättning från födseln, alltså tillmatade på bb redan, och ändå ammat länge.

• JanaN

Mata med kopp/drickskål istället för flaska om du vill vara extra försiktig.

• Linnsan1986

Tack för alla råd och att ni delar erfarenheter. Ska pröva att ge en flaska när han ätit kvällsmålet under en vecka och se hur det fungerar med amningen. Vill verkligen INTE sluta amma helt, så "slår det slint" så kan jag "rätta till" det igen :)

• Linnsan1986
    mercury skrev 2014-01-03 14:22:57 följande:
    Jag har delammat och flaskmatat två barn utan problem med själva amningen. Och om jag var i din situation skulle jag nog prioritera familjefriden och hälsan framför amningen och ta risken med flaskan.

• lennartsdotter

Vi har gett mjölk från flaska från tidig ålder (några veckors ålder) till båda barnen och det har inte stört amningen ett dugg. Vi frågade BVC-sköterskan innan vi började till första barnet och enligt henne funkar det oftast bra så vill man ska man prova. Märker man att det stör och man vill hålla kvar amningen slutar man helt enkelt om man märker att flaskan stör.

• minerva123

Min lilla tilläggsmatades med flaska sina första 3 veckor och övergick därefter till helamning. Vid 5,5 mån introducerade vi flaska igen och jag fortsatte att delamma utan problem fram till nästan 10 mån. En god vän till mig delammade från start och har heller aldrig haft några problem med att varva flaska/amning (barnet är 5 mån nu). Tror det är väldigt individuellt hur mycket flaskan stör... Hoppas det går bra för er!

• Caspianne

Vår lilla koppmatades de första 2-5 dygnen innan maningen kom igång. Nu är han 3mån gammal och jag helammar, bortsett från ett mål/dygn som vi bytt ut mot ersättning. Vi har gjort så i 2-3v utan att det stört amningen alls (peppar, peppar). För att vara på den säkra sidan har vi använtmedelas flaska som gör att baby fortfarande måste jobba lite för att få maten. Har också läst att det är väldigt vanligt att 4 månaders plötsligt vill amma mera. Ett utveckingsprång på g antagligen!

Svar på tråden Hur mycket "stör" en flaska?