• sunnydays

hur ofta och länge ammar ni era nyfödda?

Min lilla tjej är 1 v gammal och har fått ersättning efter jag ammat för att få i sig tillräckligt. Nu kan jag äntligen sluta med den och helamma men vill va säker att hon får i sig tillräckligt då gulsoten gjort att hon somnar lätt.
    Hur ofta och länge ammar ni? Är det aktivt ätande hela den tiden eller räknar ni med snuttande?

• Svar på tråden hur ofta och länge ammar ni era nyfödda?
  • Whitetrash86

Båda mina barn drabbades av bilirubin och dom fick suga/snutta när dom själva ville. Kommer inte riktigt ihåg med dottern, men med sonen så kunde han ammas i max 10min för att sen dåsa bort i 20 min för att sen fortsätta amma 10-15min till. För att sen hålla sig i ca 3 timmar. Och så var det dygnet runt.

Klart man var lite låst och man kände sig mer som en ko än en människa men vad gör man inte för sina barn Glad Nöja och glada var dom.

• emmisss

Jag ammade första dottern som var frisk. Varannan timme, ganska länge, men hon var en riktig sugpropp! Det var inte bara för att äta utan för att vara nära...

Det ända sättet egentligen att se att hon får i sig tillräckligt är ju att väga på BVC...och hennes allmäntillstånd! Kissar och bajsar hon mm

Du kan testa att hon ligger hud mot hud, det stimulerar viljan att äta för henne, killa henne under fötter mm

• Soffipropp 83

Mina har alltid ammat länge och ofta. Ca en timme varannan timme tills de var 5 mån.... Efter det ammade de fortare men fortf varannan till var tredje timme. De har oxå haft gulsot

• Sophie13

Under första veckorna varje timme till flera gånger i timmen.. Ammade i kanske 15-20 min åt gången.. Ibland kortare.

• Flickan och kråkan

Det har varit lite olika med mina tre. Äldsta föddes i v.37 och var en tröttis med gulsot. Honom fick vi väcka för amning första två-tre veckorna. Väckte var tredje timma och så var det något av en kamp att försöka hålla honom vaken för amning. Av med kläder och så var det ett evinnerligt gnuggande av hanflator och andra ställen med amningsreflexer - 20-30 minuter brukade vi väl lyckas med cirka. Sedan koppmatade vi och sedan pumpade jag  och så var det nästan dags att börja väcka igen . När han väl piggnat till ammade han cirka 10 minuter varannan timme för att från och med cirka 2 månader amma max fem minuter varannan timme.

Mitt andra barn föddes i v.37+6. Stor för tiden, pigg och matglad. Ammade första veckorna cirka 20-25 minuter varje timma. Glesade ut amningstillfällena och åt snabbare någonstans mellan 1-2 månader. Från 2 månader och framåt så ammade han 5-10 minuter med 1,5 timmes mellanrum cirka. Mer kvällstid periodvis.

Min lilla trea är ett halvår nu. Han föddes i v.40+1 men precis på gränsen till tillväxthämmad (orsak okänd) så vägde bara strax under 2,8 kilo. Pigg och matglad trots det. Kanske för att han var så lite och därmed hungrig så ammade han bokstavligen varje vaken minut första två månaderna. Helt galet . Var han vaken så var han ledsen så fort han inte ammade så hans första två månader bestod av sömn och amning och inget annat. Växte i raketfart. Vid två månader så förändrades plötsligt detta. Han fick mer vakentid och framför allt mer vakentid då han var nöjd och glad utan amning. Glesade ut lite långsamt efter hand. Sista månaderna så har han ammat rätt regelbundet varannan timme och runt 10 minuter.

• 1978

Min ammade jag ungefär varannan timme i en halv till en timme.

• cloudberry79

I början ammade jag nästan jämt, det kändes så iaf. På kvällarna satt jag oftast och tittade TV medan hon sov, snuttade, åt i flera timmar.

(M)amma till V -07 och E -12
  • sunnydays

Tack snälla ni för svar. hon har vart en liten tröttis med gulsot som jag fått kämpa med att hålla vaken. Lite svårare att veta att hon får i sig tillräckligt när man inte kan se hur mkt hon äter.

• Whitetrash86
    sunnydays skrev 2014-01-03 23:59:39 följande:
    Tack snälla ni för svar. hon har vart en liten tröttis med gulsot som jag fått kämpa med att hålla vaken. Lite svårare att veta att hon får i sig tillräckligt när man inte kan se hur mkt hon äter.
    Om hon verkar nöjd och glad, och du ser att hon inte går ner i vikt. Du kan väga henne hemma i famnen på eran vanliga våg (inte super exakt, men du märker om hon tappar vikt)

Har som sagt haft 2 barn med bilirubin (variant av gulsot) så vet hur svårt det är när dom är trötta och bara vill sova.
  • fluu

Min unge har alltid varit "snabb" av sig och har nog aldrig ammat längre än fem minuter i taget. I början varierade det väldigt mellan matningarna. Ibland var det en halvtimme mellan gångerna och ibland fyra timmar.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Flickan och kråkan
    sunnydays skrev 2014-01-03 23:59:39 följande:
    Det är jobbigt med tröttisar som har gulsot. Försök att väcka ofta och så hålla henne vaken så länge det går vid amning. Gå och väg någon extra gång på BVC om du oroar dig. Det gjorde jag med min äldsta bara för att känna att vi var på rätt väg. Gav mig trygghet i amningen. Även amningen var ju ny för mig då. Går de upp ordentligt så piggnar till till snabbt och om tre veckor så är detta ett minne blott .
  • emi
    cloudberry79 skrev 2014-01-03 21:11:49 följande:
    I början ammade jag nästan jämt, det kändes så iaf. På kvällarna satt jag oftast och tittade TV medan hon sov, snuttade, åt i flera timmar.
    Så har jag också haft det i början med mina två yngsta. Rekordet tog mellanbarnet som under ganska lång tid åt mellan kl 18 och 23 i ett sträck. Men så sov han också hela nätter från 5 veckor :)

Yngsta gjorde också så under en tid men hon har ändå ätit mer sällan efter den mest intensiva perioden, typ med 2 h mellanrum. Hon åt också ganska korta pass från ca 3 månader.
Svar på tråden hur ofta och länge ammar ni era nyfödda?