• Cellen

Vad fick ni för mått på nackspalten?? KUB/NUPP

Vad fick ni för mått på nackspalten när ni gjorde Kub/Nupp Testen??

Jag fick på landstinget 1,84 mm.

Hos Professor Selbing fick jag 2,3 mm. Han sa att det inte var speciellt mycket och vi behövde inte oroa oss.
    När jag väntade barn 2008 så fick vi 1,6 mm i mått. 

Vill veta era mått? 
    Behöver jag vara orolig? Siffrorna var för övrigt mycket bra.

/ Cellen

• Svar på tråden Vad fick ni för mått på nackspalten?? KUB/NUPP
  • ako75

Kollade in här igen o ser att du fortfarande är orolig. Vad jobbigt! Men du har ju fått jättefint siffror och nackspalten är ju inte särskilt bred. Graviditeter skiljer sig åt, precis som syskon gör. Jag hade ju betydligt sämre siffror än du ( men ändå ok, hade ju 1:2200) men mkt smalare nackspalt. För mig var det blodet som gjorde att det inte blev toppresultat ( inte dåligt blodprovsresultatet men inte perfekt heller). Frågade du A S hur det kunde komma sig att mätningarna skiljde sig åt? Om inte, så gör det, och försök bli trygg med svaret du får! Med dina siffror är ju risken för missfall vid ett ev fvp mångdubbelt större än risken att få ett barn med kromosomfel. Stort lycka till!

• Cellen

Mmmm lite orolig fortfarande. Jag reagerar inte på siffrorna utan bara nackspalten. Den är lite bredare och det är det jag har hängt upp mig på tyvärr! 1:2200 är ju toppen! :)

• Cellen
    Cellen skrev 2014-01-02 21:32:34 följande:
    Vad fick ni för mått på nackspalten när ni gjorde Kub/Nupp Testen??

Jag fick på landstinget 1,84 mm.

Hos Professor Selbing fick jag 2,3 mm. Han sa att det inte var speciellt mycket och vi behövde inte oroa oss.
    När jag väntade barn 2008 så fick vi 1,6 mm i mått. 

Vill veta era mått? 
    Behöver jag vara orolig? Siffrorna var för övrigt mycket bra.

/ Cellen
    Vore intressant att veta vad ni fick för mått?? :)
  • Grodan74

1,8 hade jag fick resultatet 1:20000 och är 39 år väntar första barnet.

Bf 24/7-14
  • Ninnah

Med första barnet så var nackspalten 0,8 mm. Med andra 1,7, mm, och det oroade mej så jag for på ett privat ultraljud en vecka senare, och då hade måttet ökat till 2,3 mm. Jag blev ju inte direkt mindre orolig... Men ut kom en fullt frisk tjej!

• Happy14
    Ninnah skrev 2014-01-16 14:33:11 följande:
    Med första barnet så var nackspalten 0,8 mm. Med andra 1,7, mm, och det oroade mej så jag for på ett privat ultraljud en vecka senare, och då hade måttet ökat till 2,3 mm. Jag blev ju inte direkt mindre orolig... Men ut kom en fullt frisk tjej!
  • Limalie

Gjorde kub-test idag, fick 1,5 mm. Helt normalt alltså. De sa att allt upp till 3 räknas som normalt.

• Julia 012

Blev gravid förra året. Gjorde ul i vecka 12. Hade aktivt valt bort själva NUPP-mätningen (kändes oviktigt för oss), men barnmorskan som utförde ultraljudet tyckte att nacken såg bred ut och gjorde mätning mot vår vilja. Det mätte till 2.6 mm,
    Hon avfärdade det dock som normalt. Men jag kan säga att det förstörde hela min graviditet med en ständig oro.

Ut kom en frisk och kry tjej och jag har förbannat dessa siffror som NUPP ger. De tillför inget annat än onödig oro!

• jojiju

Nej håller med Julia 012 jag fick 1:19 och gjorde då ett moderkaks prov men det var inget fel på min pojke. Hans nacke var 2,8 & jag var då bara 23 år gammal så vet i te vad som gjorde att jag fick så dåligt resultat.

• Copyjulia

Jag fick 1,4 på nackspalten, alltså bra mått,  men fick ändå högrisk siffror - 1:115. Jag var 38 år så det var min ålder samt framförallt blodprovet som drog ner siffrorna. Men min son var helt normal.

• Majblomma14
    Copyjulia skrev 2014-04-03 02:53:48 följande:

Jag fick 1,4 på nackspalten, alltså bra mått,  men fick ändå högrisk siffror - 1:115. Jag var 38 år så det var min ålder samt framförallt blodprovet som drog ner siffrorna. Men min son var helt normal. smile1.gif

Det här med att åldern drar ned det kombinerade resultatet kan inte stämma, för jag är 37 år och fick 1:20000.
  • tulipa35

Jag tror det ofta är blodprovet som drar ner. Min förstfödde hade vi 1:396 i risk, jag var 39 år. Med son nr 2 hade 1:1600, då var jag beredd på ett dåligt resultat, pga över 40 år. Båda kärnfriska. Verkar olika mellan Landstingen, vi fick ett samlat resultat och aldrig någon analys av de olika delarna var för sig.

• Cellen

Jo det är sant, men det hr inget med själva måttet på nackspalten att göra. Mina siffror var 1 på 7486 och 1 på 20:000 så dom siffrorna var ju jättebra, men nackspalten var fortfarande lite större.

• Anonym (Anonym1)

Får man fråga hur det har gått för trådskaparen?

Har två friska graviditer med mått på 1,5 och 1,7. Denna i magen hade nu 2,6. Så orolig när det skiljer så mycket.

Svar på tråden Vad fick ni för mått på nackspalten?? KUB/NUPP