• Anonym (Tina)

Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?

Jag har ett barn på  4 år med min fd man.   Han har ett barn på 6 år sen tidigare.  Jag har ett barn på 8 år sen tidigare. 
    Vi skilde oss för nästan exakt ett år sen, och har haft barnet varannan vecka sen dess, jag jämna veckor och han ojämna.

I sommar hade jag tänkt hyra en stuga i Danmark, tillsammans med några vänner med barn i samma ålder som är kompisar med mina barn.   Skulle vara så kul för barnen.
    Stugorna blir alltid fullbokade i januari, så jag står på tårna nu...

Frågade barnets pappa om vi skulle ha det som vanligt under sommaren, om det var ok att jag bokade stuga nu en jämn vecka, och att det var ont om tid.   
    Men ånej, han måste vänta till sista mars, då hans ex ska bestämma  sig hur hon vill ha sommarumgänget...   Sen måste jag helt sonika anpassa mig till det.   

Är detta rimligt?    Eller är det orimligt att boka semester redan i januari, som han säger?

Är kluven och vet inte hur jag ska göra!   Begär bara att få reda på en enda vecka redan nu, så jag kan boka, men nej..   

• Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?
  • Badfantasten

Gäller det bara en vecka skulle du väl kunna boka och isåfall att ni byter veckor med varandra sen om det inte skulle passa. Jag hade nog hållt lugn och bara meddelat att du nu var tvungen att boka den veckan. Har svårt att tro att han inte anpassar sig om han nu redan halvåret innan får veta det.

Tråligt att du måste anpassa dig till en annan fd.

• Anonym (bibo)

Om det bara gäller en vecka tycker jag gott att det borde kunna bestämmas nu. Hade det gällt hela sommaren är det ju en annan sak.

• Anonym (Tina)

Han vill inte riskera att stå där på semestern och ha ett barn, men inte det andra...
    Men jag tycker det är helt orimligt att jag inte ska kunna "reservera" en enda vecka under sommaren, då jag vill ha barnet.  Jag går ju med på alla andra påhitt under semesterumgänget...

• veronicaq

klart du ska boka. Gör det på din vecka. Då kan han inte säga så mkt om det. Du har ju en bra förklaring ang bokningen så tidigt. Han kan ju inte vara helt pantad.

• hallontroll
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 21:10:56 följande:
    Jag har ett barn på  4 år med min fd man.   Han har ett barn på 6 år sen tidigare.  Jag har ett barn på 8 år sen tidigare.  Vi skilde oss för nästan exakt ett år sen, och har haft barnet varannan vecka sen dess, jag jämna veckor och han ojämna.    I sommar hade jag tänkt hyra en stuga i Danmark, tillsammans med några vänner med barn i samma ålder som är kompisar med mina barn.   Skulle vara så kul för barnen. Stugorna blir alltid fullbokade i januari, så jag står på tårna nu... Frågade barnets pappa om vi skulle ha det som vanligt under sommaren, om det var ok att jag bokade stuga nu en jämn vecka, och att det var ont om tid.    Men ånej, han måste vänta till sista mars, då hans ex ska bestämma  sig hur hon vill ha sommarumgänget...   Sen måste jag helt sonika anpassa mig till det.    Är detta rimligt?    Eller är det orimligt att boka semester redan i januari, som han säger? Är kluven och vet inte hur jag ska göra!   Begär bara att få reda på en enda vecka redan nu, så jag kan boka, men nej..   

Du kan väl boka på din vecka sen åker ni då. Varför skulle du anpassa dig till hans ex? Givetvis kan man byta veckor om det funkar med ens planer , men att bara du ska anpassa dig till din ex och hans annan sex låter inte rimligt. Han kan inte bestämma själv hur ni gör under sommaren.
  • hallontroll
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 21:43:41 följande:
    Han vill inte riskera att stå där på semestern och ha ett barn, men inte det andra... Men jag tycker det är helt orimligt att jag inte ska kunna "reservera" en enda vecka under sommaren, då jag vill ha barnet.  Jag går ju med på alla andra påhitt under semesterumgänget...

Varför går du med på alla hans påhitt? Det är nog därför han tar för givet att han bestämmer och du gör som han vill.
  • hallontroll
    hallontroll skrev 2014-01-02 21:52:31 följande:
    Du kan väl boka på din vecka sen åker ni då. Varför skulle du anpassa dig till hans ex? Givetvis kan man byta veckor om det funkar med ens planer , men att bara du ska anpassa dig till din ex och hans annan sex låter inte rimligt. Han kan inte bestämma själv hur ni gör under sommaren.

Annan ex , inte annan sex.
  • Anonym (så mkt enklare)
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 21:10:56 följande:
    Jag har ett barn på  4 år med min fd man.   Han har ett barn på 6 år sen tidigare.  Jag har ett barn på 8 år sen tidigare. 
    Vi skilde oss för nästan exakt ett år sen, och har haft barnet varannan vecka sen dess, jag jämna veckor och han ojämna.

I sommar hade jag tänkt hyra en stuga i Danmark, tillsammans med några vänner med barn i samma ålder som är kompisar med mina barn.   Skulle vara så kul för barnen.
    Stugorna blir alltid fullbokade i januari, så jag står på tårna nu...

Frågade barnets pappa om vi skulle ha det som vanligt under sommaren, om det var ok att jag bokade stuga nu en jämn vecka, och att det var ont om tid.   
    Men ånej, han måste vänta till sista mars, då hans ex ska bestämma  sig hur hon vill ha sommarumgänget...   Sen måste jag helt sonika anpassa mig till det.   

Är detta rimligt?    Eller är det orimligt att boka semester redan i januari, som han säger?

Är kluven och vet inte hur jag ska göra!   Begär bara att få reda på en enda vecka redan nu, så jag kan boka, men nej..   
    Se till att få en skriftlig överenskommelse där semesterveckor är bestämda. Det var det enda sättet jag kunde få ett vettigt besked tidigare äb veckan innan midsommar från den andra föräldern till mitt barn.

Nu vet jag precis vad jag har att utgå från år från år. Självklart kan vi jämka och ändra, men om vi inte kommer överens vet vi båda två vad som gäller.
  • Anonym (Tina)

Vi har varit på familjerätten ang detta att jag måste anpassa umgänget efter han och hans ex avtal och nycker.
    Det verkade som att hon på FR tyckte det var helt rimligt att jag bör anpassa mig efter deras umgänge, eftersom det är fastställt i domstol, och han har noll möjlighet att påverka detta.

• hallontroll
    Anonym (Tina) skrev 2014-01-02 21:43:41 följande:
    Han vill inte riskera att stå där på semestern och ha ett barn, men inte det andra... Men jag tycker det är helt orimligt att jag inte ska kunna "reservera" en enda vecka under sommaren, då jag vill ha barnet.  Jag går ju med på alla andra påhitt under semesterumgänget...

Och? Varför skulle han inte kunna spendera 1 vecka med bara ena barnet?
Svar på tråden Orimligt att behöva veta om sommarumgänge redan nu?