• Anonym (SL)

Graviditetspenning

Hej! Jag är anställd genom ett bemanningsföretag. Jag har varit uthyrd och jobbat på en fabrik i lite mer än ett halvår men nu innan jul fick vi som är inhyrda veta att de inte skulle finnas något mer jobb för oss där nu efter nyår. Jag har fortfarande min anställning kvar hos bemanningsföretaget men dom har inget nytt uppdrag som som passa mig nu när jag är gravid (bf 13/2), utan har bara uppdrag på fabriker och lager där det är mycket tunga lyft, stress och ensidiga rörelser. På fabriken jag har varit nu sedan i juni har dom sett till att göra riskanalyser, bullermätning och även fixat fram hjälpmedel för att underlätta mitt arbete. Något sådant kan jag inte bli garanterad nu eftersom det kan vara olika uppdrag från dag till dag.Jag pratade med försäkringskassan tidigare i dag på telefon och då rekommenderades jag att söka graviditetspenning. Men hur fungerar det om jag söker från och med i dag 2/1 kommer jag få pengar från i dag då om det blir beviljat eller är det från med det datum det blir godkänt? Det blev väldigt kort om tid eftersom vi fick veta detta bara några dagar innan vi fick lov att sluta på fabriken. Och om det inte skulle bli beviljat hur blir det då med min sgi om jag inte får någon lön från bemanningsföretaget nu sista månaden innan jag går på föräldraledighet? Eftersom jag inte kan tacka ja till uppdragen dom har att erbjuda? // SL

• Svar på tråden Graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Du har rätt att ansöka om graviditetspenning från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Graviditetspenning beviljas till och med den 11:e dagen före beräknad förlossning.

Du bör lämna in din ansökan så snart som möjligt eftersom du i regel inte kan få ersättning för tiden innan du ansökt om graviditetspenning. Du får lämna en förklaring på blanketten varför din ansökan skickas in i efterhand. Försäkringskassan kommer då att bedöma din rätt till ersättning samt från vilket datum.

Generellt gäller att man har rätt att avbryta eller minska sitt arbete när det är mindre än 6 månader kvar till beräknad förlossning utan att det påverkar SGI:n.

Hälsningar
    Bo, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning