• Anonym (Nojjig)

Röda livsmedel kommer ut osmält med avföringen ?

När jag äter tex vattenmelon el röd paprika kommer det ut med avföringen och det ser ut som blod fast ibland ser man skalet men det färgar liksom av sig,obehagligt och det verkar bara gälla mig, andra mumsar ju på. Kanske är blod men lite konstigt att fenomenet bara uppstår då jag äter dessa livsmedel, nu äter jag inte de längre, men ibland får jag i mig paprika av misstag i nån sås tex och direkt ser jag rött i bajset-:( Vad är det för fel på mig? Någon annan som har det lika? Jag har inga andra problem.

• Svar på tråden Röda livsmedel kommer ut osmält med avföringen ?
  • Anonym (...)

Vattenmelon kommer inte ut med avföringen. Om du inte äter skalet dvs

• Anonym (-)
    Anonym (...) skrev 2014-01-02 13:39:00 följande:
    Vattenmelon kommer inte ut med avföringen. Om du inte äter skalet dvs

Eh, jo? Fick nästan panik när jag bytte blöja på ena barnet i somras, innan jag kom på att han hade ätit vattenmelon.
  • Anonym (Nojjig)

Jag tyckte också det var konstigt men jag provade 3 ggr och varje ggr kommer det ut blodliknande ploppar med avföringen, så vattenmelon har jag slutat med även paprika ser misstänksamt ut.

• Anonym (hanna)

Växtceller är väldigt hårda och svåra för kroppen att bryta ned när de inte är tillagade. Röda frukter och grönsaker syns kanske mer för att de är just röda. Du kanske tuggar maten för dåligt?

• Anonym (Allergisk?)

Kolla upp det. Min bror var allergisk mot frukt, grönsaker och bär som var röda. Inte helt ovanligt.

• Anonym (Nojjig)

Ja men alla andra äter ju paprika ovh vattenmelon då borde väl samma sak hända dom med medföljande oro? Jag tuggar väl som vanligt, tror inte jag är allergisk faktiskt. Men en mamma här ovanför ju sett samma fenomen på sitt barn, mina barn äter mkt vattenmelon men det blir inte för dom som för mig.

• Anonym (-)

Din mage kanske har svårt att smälta vissa saker? Antar att det var därför min son hade melonbitar i bajset, han hade just börjat äta och tuggade rätt dåligt, och mkt mat går ju bara rakt igenom när de är små.

• Anonym (Nojjig)

Ingen vuxen här på FL som upplever samma sak?

• Anonym (ingen fara)
    Anonym (Nojjig) skrev 2014-01-02 14:45:35 följande:
    Ja men alla andra äter ju paprika ovh vattenmelon då borde väl samma sak hända dom med medföljande oro? Jag tuggar väl som vanligt, tror inte jag är allergisk faktiskt. Men en mamma här ovanför ju sett samma fenomen på sitt barn, mina barn äter mkt vattenmelon men det blir inte för dom som för mig.
    Det händer i alla fall mig och min sambo. Majs brukar också synas. Det är ju inget ämne man brukar prata högt om direkt, men det har aldrig oroat mig. Som flera redan har sagt är vissa växtfibrer svåra/omöjliga för kroppen att bryta ner så när de kommer ut ser de ut som när de svaldes. Om du inte har problem med smärta, uppblåst mage, eksem, plötslig viktnedgång osv. skulle jag inte vara det minsta orolig Glad
  • Anonym (Nojjig)

Ingen fara: det lät ju bra, men har du hajjat till nån gång och trot det varit blod? Majs blir ju inte rött, tomatskal kommer också ut men det är en blekare färg så det misstar man inte som blod om man nu är orolig som jag är. Men tar man paprika röd och lägger på ett papper så är det väldigt likt blod och så ser det ut när jag torkar mig men paprikan är ju uppluckrad så syns inte alltid någon skalbit, kanske är blod men då har det bara dykt upp vid enstaka tillfällen.

• Anonym (ingen fara)
    Anonym (Nojjig) skrev 2014-01-02 17:36:19 följande:
    Ingen fara: det lät ju bra, men har du hajjat till nån gång och trot det varit blod? Majs blir ju inte rött, tomatskal kommer också ut men det är en blekare färg så det misstar man inte som blod om man nu är orolig som jag är. Men tar man paprika röd och lägger på ett papper så är det väldigt likt blod och så ser det ut när jag torkar mig men paprikan är ju uppluckrad så syns inte alltid någon skalbit, kanske är blod men då har det bara dykt upp vid enstaka tillfällen.
    Nej, jag äter röd paprika rätt ofta, så jag är van ;) Annars skulle jag säkert kunna haja till. Små mängder rött blod är ju inte heller något att oroa sig för. Jag blöder lite ibland när jag är hård i magen. Det är svart avföring som tyder på blödning längre upp i tarmen man ska oroa sig för.
  • Anonym (Nojjig)

Ingen fara: ursäkta de intima frågorna men vi är ju anonyma! Hur ser din paprika ut som kommer ut med skiten då? Bitar el röda ploppar ?

• Anonym (ingen fara)
    Anonym (Nojjig) skrev 2014-01-02 18:32:40 följande:
    Ingen fara: ursäkta de intima frågorna men vi är ju anonyma! Hur ser din paprika ut som kommer ut med skiten då? Bitar el röda ploppar ?
    Jag tuggar väldigt slarvigt, så det brukar vara bitar. Av själva skalet då och inte köttet.
  • Anonym (Nojjig)

Hmm jag hittar inte alltid skalet utan mer "färgämne"ibland har jag kunnat se någon slags fiber el skal men det färgar liksom av sig på pappret, det kanske var blod ändå fast lite konstigtcatt det bara dyker upp vid intag av paprika och vattenmelon . Jag har hela hösten låtit bli att äta röda livsmedel och jag har inte sett nått konstigt och i förrgår fick jag i mig paprika av misstag och idag såg jag både skal och "färg" usch blir så orolig kan ju vara blod.

• Anonym (ingen fara)
    Anonym (Nojjig) skrev 2014-01-02 18:43:35 följande:
    Hmm jag hittar inte alltid skalet utan mer "färgämne"ibland har jag kunnat se någon slags fiber el skal men det färgar liksom av sig på pappret, det kanske var blod ändå fast lite konstigtcatt det bara dyker upp vid intag av paprika och vattenmelon . Jag har hela hösten låtit bli att äta röda livsmedel och jag har inte sett nått konstigt och i förrgår fick jag i mig paprika av misstag och idag såg jag både skal och "färg" usch blir så orolig kan ju vara blod.
    Men om du bara hittar rött när du har ätit röda livsmedel är det väl ingen fara? Som sagt är inte små mängder blod från ändtarmen någon fara ändå. Annars kan du ju börja äta röd paprika varje dag så du har det att skylla på och slipper oroa dig ;) Men ärligt talat, om du inte har några andra symptom skulle jag absolut inte oroa mig, och då är jag ändå hypokondriker och får för mig att jag har obotlig cancer flera gånger om året :)
Svar på tråden Röda livsmedel kommer ut osmält med avföringen ?