• Sagamarielouise

Boktips till sexårig pojke

Min sexårige son kan läsa lite grann och jag undrar vilka böcker jag ska köpa till honom. Har ni några bra tips på vad 6-7 åringar pojkar gillar för böcker? Nån blandning mellan bilderbok och läsebok skulle vara bra. Jag uppmuntrar honom till att läsa och då vill han givetvis ha tips men jag har inga. Någon som har ideér på lättlästa böcker till min son?

• Svar på tråden Boktips till sexårig pojke
  • Flickan och kråkan

Det finns rätt trevliga lätt-att-läsa-böcker. Min nyblivna 6-åring började läsa extra-lätt-att-läsa-böcker när han var 4 och sedan lätt-att-läsa-böckerna efter det. Han har tyckt stt det hsr varit kul att ta läsborgarmärkena med som bokhandlarna har som kampanj. De får ett märke efter 5 lästa böxker. Tre märken allt som allt.

• Flickan och kråkan

Hur långt har han kommit i sin läsning? Svårt att tipsa om man inte vet om han är nybörjare = verkligen nybörjare eller nybörjare = har så pass flyt att han kan läsa en enklare kapitelbok.

• Sagamarielouise
    Flickan och kråkan skrev 2014-01-02 14:31:51 följande:
    Hur långt har han kommit i sin läsning? Svårt att tipsa om man inte vet om han är nybörjare = verkligen nybörjare eller nybörjare = har så pass flyt att han kan läsa en enklare kapitelbok.

Alltså han kan inte läsa tex. Lassemaja böckerna. Min de här klass 1 B böckerna tyckte han var bra men han har läst ut dem nu. Finns ju även böcker om en tjej som heter alva. Funderar lite på om jag borde köpa lite Nelly rapp, lassemaja och alva böckerna. Han kommer nog kunna läsa dem när han går i ettan och han börjar ettan i höst
    Nathan 07-12-08 ~ Nellie 12-12-31
  • Flickan och kråkan
    Sagamarielouise skrev 2014-01-02 16:41:08 följande:

Alltså han kan inte läsa tex. Lassemaja böckerna. Min de här klass 1 B böckerna tyckte han var bra men han har läst ut dem nu. Finns ju även böcker om en tjej som heter alva. Funderar lite på om jag borde köpa lite Nelly rapp, lassemaja och alva böckerna. Han kommer nog kunna läsa dem när han går i ettan och han börjar ettan i höst
    Det finns fler serier av samma typ som klass 1B. Den här har vi och är lite svårare än klass 1B-böckerna tycker jag, men ändå av samma typ:

http://akademibokhandeln.se/bok/nattspaning/?postid=15475

Många gillar böckerna om Tam, drakriddaren. För en vanare läsare (i klass med "lassemaja"), men mycket bilder på alla sidor. Vi högläser böckerna för våra pojkar nu och de tycker att de är jättespännande.
  • Sagamarielouise

Å den såg ut att vara i rätt. Funkar det att bara leta efter "lätt att läsa" loggan längst upp

• Simms
    Sagamarielouise skrev 2014-01-02 16:58:33 följande:
    Å den såg ut att vara i rätt. Funkar det att bara leta efter "lätt att läsa" loggan längst upp

Det kan variera ganska mycket i svårighetsgrad och olika förlag har olika loggor för sina lättare böcker. Men de som anges som lätta ska ju i alla fall vara lättare än "vanliga" kapitelböcker. Tycker spontant att tex Tam låter för svår om han läser klass 1b. Vad är han intresserad av? Spännande, läskigt, roligt, sorgligt, djur, sport, bilar? Det är ju lättare att ge tips ju mer man vet
  • Sagamarielouise
    Simms skrev 2014-01-02 17:19:20 följande:
    Det kan variera ganska mycket i svårighetsgrad och olika förlag har olika loggor för sina lättare böcker. Men de som anges som lätta ska ju i alla fall vara lättare än "vanliga" kapitelböcker. Tycker spontant att tex Tam låter för svår om han läser klass 1b. Vad är han intresserad av? Spännande, läskigt, roligt, sorgligt, djur, sport, bilar? Det är ju lättare att ge tips ju mer man vet

Han gillar det mesta dock inte prinsessor, prinsar, sorgliga böcker. Men annars går det mesta!
  • Simms

I ungefär samma svårighetsgrad som klass 1b finns t.ex. Magnus Ljunggrens Riddarskolan, Mats Wänblads Morgan och piraterna, Erika Eklund Wilsons hästböcker, Torsten Bengtssons Erik eller Jörn Jensens böcker om Palle. Både Erik och Palle handlar om väldigt spridda ämnen. Allt från födelsedagar till biltvätt. Och Erik testar en del olika sporter. Alla brukar vara omtyckta av barn i din sons ålder.

Fråga på biblioteket efter börja läsa-böcker så hittar du massor!

Vill du ha lite svårare böcker finns tex Ulf Sindts böcker om Turbo eller Dan Höjers Strumpmannen. Höjer är lite lagom galen och kul och brukar gå hem hos de flesta barn.

• momomo

-SVJ stora vänliga jätten,

-varför är det så ont om Q?,

-Lotta på bråkmakaregatan,

-Vi på saltkråkan,

-Ronja Rövardotter (som jag nog redan kunde utantill från högläsning många gånger)

var några av de första böckerna jag läste själv som sjuåring

Rasmus Nalle- serier läste jag också på egen hand

Svar på tråden Boktips till sexårig pojke