• carina87

Ni vet väl min SGI genom ex. skatteverket?

Jag har fyllt i blanketten lite fel och ska väl göra om det så gott jag kan...

Jag har varit anställd sedan 5 augusti och innan dess har jag pluggat heltid men också arbetat lite till och från (feriearbete, vikariat, arbete samtidigt som jag pluggat fast utan CSN-stöd under den tiden), hur mycket ska jag lämna in och hur funkar det egentligen med fryst SGI?
    Borde inte ni kunna se på något vis hur stor inkomst jag haft under tidigare år? Jag har ju ändå lyckats arbeta mig igenom x antal olika jobba sedan 2008, då jag också började studera. Det är orimligt (för att inte säga omöjligt) att få tag på lönespecar så långt bak i tiden för att försäkra er om att jag har arbetat...

• Svar på tråden Ni vet väl min SGI genom ex. skatteverket?
  • Försäkringskassan

Hej

Generellt så kan inte Skatteverkets uppgifter ligga till grund för att fastställa inkomsten, detta delvis på grund av att det är skatteplikt på mer inkomster än förvärvsinkomster.

Om du har ett pågående ärende hos Försäkringskassan så ska du ha fått besked om vad som krävs för att fastställa just din inkomst.

För att få ett tydligare svar om vad som gäller för just dig så ska du kontakta Kundcenter på 0771-524524.

Hälsningar
    Mia, handläggare

• carina87

Det du säger stämmer delvis. Jag har fyllt i blanketten, så gott den tillät. Men det fanns ingen plats att fylla i tidigare anställningar och jag vet ju inte hur långt innan ni vill veta. Jag har som sagt samlat SGI mer eller mindre sedan 2008 och haft många olika jobb fram till aug. 2013 då jag fick min anställning. Vilka av dessa tidigare, sporadiska anställningar är intressanta för er? Vad vill ni ha för information som fastställer att jag har arbetat tidigare? Borde inte denna information gå via den info skatteverket har ang. min inkomst?
    Till sist; Vad fyller jag i om nu mot förmodan mina tidigare anställningar INTE gills hos er? Jag var ju heltidsstuderande... Framförallt; VAR fyller jag i detta? Jag fick ingen extra blankett och på "mina sidor" finns inte heller någon ruta för att fylla i det.

En av punkterna jag är mest fascinerad över är att ni vill ha mer information om "eventuell anställning". Jag har ju fyllt i allt det?

Förlåt, men blankettsystem är extremt frustrerande!

• carina87

Tillägg:
    Jag fyllde i allt på nytt i mina sidor (inget var ifyllt från ert håll, trots att det stod att jag har ett ärende där). Och då fik jag i slutet upp att ni inte fått in något intyg om graviditet.
    Hur ska jag kunna lita på att ni gör en korrekt bedömning? Jag menar inte att hoppa på någon personligen, men jag blir ärligt talat orolig.

Jag förstår att det hela handlar om att betala ut så lite pengar som möjligt, men det borde ju underlätta även för ert arbete om informationen jag försöker förmedla, faktiskt blir en del av mitt ärende.

• carina87

Har fått prata med någon nu, men jag vet inte hur man plockar bort inlägg från FL.

Svar på tråden Ni vet väl min SGI genom ex. skatteverket?