Kan jaq lita på doktorn??
Jag blev befruktad den 28-29 nov och gravtestet visade sig positivt den 12 dec och inte innan. Läs texten i kursiv för att se hur jag räknat.
Man ska lägga på ca 14 dagar på den vecka man egentligen är i. Så när jag varit gravid i två veckor (ifrån befruktning till jag fick ett positivt gravtest) så var jag i vecka 4.
Så den 12 nov var jag i vecka 4 (plus minus 1 dag) enligt hur jag räknar.
Den 29 december gjorde jag ett VUL eftersom mina gravsymtom försvann när jag var i vecka 5 och jag blödit till och från i flera dagar och hade ont.
VUL visade ett litet svart "hål" på monitorn och inget mer. Detta överstämde med en graviditet på vecka 4-5 enligt doktorn. (vecka 4 och några dagar för att vara mer exakt, därför skev jag v 4-5)
Doktorn sa att detta kommer sluta i missfall. Eftersom jag skulle vara i vecka 6+2 enligt mina beräkningar och jag berättade för doktorn hur jag räknat och hon höll absolut med. Eftersom jag haft stenkoll på ägglossning och min när min mens skulle kommit. Plus att jag inte haft sex efter den 26 nov.
Doktorn sa att även om det tar flera dagar för det befruktade ägget att fästa (3-5 dagar efter befruktning) så räknar hon graviditeten ifrån befruktning och inte ifrån fästning. Av det skäl att när hon gav mig vecka 4 och några dagar som den vecka jag var i enligt VUL, hon menade att jag blivit befruktad ca 15 till 16 dagar innan VUL. Och jag blev inte befruktad den 14-15 dec utan den 28-29 nov. Det gick knappt att hitta något på VUL vilket det borde ha gjort.
Om några dagar ska jag på ett VUL till och ta om HCG prover.
Min fråga är nu: Har någon (som haft stenkoll på när befruktningen skett) fått liknande besked efter ett VUL pga blödningar och gravsymtom som försvunnit och sedan fullbordat graviditeten?
Uträkning:
Den 10 nov till den 15 nov hade jag min mens.
Den 24,25,26,27 nov kollade jag om jag hade ägglossning med ägglossningstester och de var negativa.
Den 28 och 29 nov var ägglossingstestet positivt.
Den 30 nov,1,2,3 dec var ägglossningstesteterna negativa igen.
Den 26 nov hade jag oskyddat sex.
Sedan hade jag inte sex fören den 17 december igen pga av att jag och min man jobbade om varandra och hann inte få till det.
Så jag vet att jag hade ägglossning den 28-29 november och jag hade sex den 26 november.
Den 12 december skulle min mens komma pga av att jag visste när ägglossningen var. Jag kollar alltid när min ägglossning är med tester och mensen kommer alltid 13.5 dagar efter det.
Jag tog gravtest den 10 och 11 nov. Ett vanligt och ett med veckoindikator på båda dagarna. Alla tester var negativa.
Den 12 nov tog jag ett vanligt och ett gravtest med veckoindikator och fick positiva svar på båda. Veckoindikatorn visade Gravid 1-2 veckor (alltså sedan befruktning och inte att jag var i vecka 1 eller 2)