• Amanda91

Akvarieproblem

Hej, jag och min sambo har precis startat upp vårat 61-litersakvarium. Hällde i safestart, safebalance, aquasafe och plantamin, lät det stå i ett dygn så de fick gotta ihop sig. Frågade på djuraffären och dom sa att det inte skulle vara något problem att sätta i fiskar eftersom vi använde safestart. Och vi köpte 5 guppys, 3 kuhli-ålar och 2 malar. Men nu börjar dom dö av, har redan förlorat en kuhli-ål och 3 guppysar. Har kollat pH värdet 2 gånger per dag och de ligger på 7-7,5. Vattnet är 24 grader och växterna ser bra ut. Hjälp! Vad är felet?

• Svar på tråden Akvarieproblem
  • Habba

Har ni kollat nitrat/nitrit-nivå? Ni kan säkert få hjälp med ett vattenprov i butiken.

• Gudinnan
    Amanda91 skrev 2013-12-31 12:39:03 följande:
    Hej, jag och min sambo har precis startat upp vårat 61-litersakvarium. Hällde i safestart, safebalance, aquasafe och plantamin, lät det stå i ett dygn så de fick gotta ihop sig. Frågade på djuraffären och dom sa att det inte skulle vara något problem att sätta i fiskar eftersom vi använde safestart. Och vi köpte 5 guppys, 3 kuhli-ålar och 2 malar. Men nu börjar dom dö av, har redan förlorat en kuhli-ål och 3 guppysar. Har kollat pH värdet 2 gånger per dag och de ligger på 7-7,5. Vattnet är 24 grader och växterna ser bra ut. Hjälp! Vad är felet?
    Dom ska INTE ha 24 grader utan mindre de e för varmt för dom ...
    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Älskade underbara

Som föregående talare.

24 är väldigt varmt.

Till mina guppys har jag 18 vilket gör att de är pigga och förökar sig!

• Gudinnan

Vi har mellan 18 och 19 till våra ..
    Till våra större fiskar Discusfiskar har vi upp till 24-25 grader då dom ska ha det varmt och inte kallt.

Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Cam82

Jag har alltid haft 25-27 grader hos mina guppys/endlers, de trivs och förökar sig, har även ancistrus, svärdbärare samt räkor och kadinaltetror i ett annat akvarium med samma temp.

www.guppys.se/allmant%20om%20guppyskotsel.html

De rekommenderar 22-26 grader.

• uglygodcilla81

Kanske för många fiskar på en gång? Släppte ni ut dem från påsen direkt eller fick de chans att acklimatisera sig? De är ju känsliga för plötsliga miljöombyten!

Svar på tråden Akvarieproblem