• tjejhalmstad

Blod i v.31

Är i v.31 imorgon och sent nu på eftermiddagen upptäckte jag att det kommit ytterst lite blod och brunt. Vad kan detta bero på? Har känt bebis sparka men har ont i ryggslutet mest då jag ligger ner och sammandragningar imellanåt när jag är uppe och går. De på förlossningen sa att man skulle avvakta men har läst om moderkaksavlossning och blir lite orolig. Hur har det varit på er andra som upptäckt blod senare i graviditeten? Har det kommit mer? Berott på? Startade förlossningen tidigare?

• Svar på tråden Blod i v.31
  • Afla

Har haft blod två gånger denna grav (är i v.30 nu), en gång i vecka 25 och en gång i vecka 28. Har varit lite och rosa-rött. Första gången tyckte de att vi skulle avvakta, och andra gången var jag inne för en kontroll, men allt var bra. Läkaren gjorde en gynundersökning, och kunde inte se var det kom ifrån, tappen var inte påverkad iaf. Och ul gjorde hon med, men det var inget konstigt med moderkakan.

Vad jag förstod så är de allvarligare sakerna det kunde vara: moderkaksavlossning och prematur födsel. De inte så allvarliga är att moderkakan kan sitta för långt ner ( men det ser de vid rul), sköra slemhinnor i underlivet eller att ett litet kärl/åderbråck brustit i underlivet.

Kan ju inte hjälpa dig att få reda på vad det berodde på, men ring igen och prata med dem igen om du är orolig.

• Ettantian

Slemhinnorna är väldigt sköra. Jag har hört att det kan räcka att man är hård i magen och måste ta i ordentligt när man ska sköta den. Då kan små kärl spricka och så kommer de lite blod.

• tjejhalmstad

Hade inte varit på toa på flera timmar så kan inte varit hård mage.

Får helt enkelt avvakta och se. Är säkert inget, men har ändå en liten känsla i kroppen att något är på g. Har haft lite mer SD sen det i eftermiddags när jag är uppe och går, bebis sparkar för fullt och har fått gå på toa 2ggr nu på kvällen...

• Tajjah

Började med blod för mig i v30 med dottern i v34 spontan vattenavg, blödninGen var pga infektion

Svar på tråden Blod i v.31