• Litenåfin

Bästa bakvända bilstol i V70?

Hej!
    Vi har idag en Saab 93 där 1,5 åringen sitter i en Akta Graco (självklart bakåtvänd) stol. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den och tänker därför forska lite innan vi köper ny stol till nya bilen. Det är alltså en V70 -12.
    Jag var först inne på isofix men hon är lång och tung (12,5kg) och den typen av stol är väl inte godkänd bakåt så länge?
    Sen var jag inne på en Britax Twoway. Priset är bra och den känns som den kommer räcka länge. Vi vill ju ha henne bakåt längre än fyraårsdagen! Men den känns så öppen på sidorna. Är det skönt och framför allt säkert? Dessutom åker vi hem till min familj. 25 mil enkel resa en gång i månaden så komfort är viktigt! Dessutom gärna lätt att montera rätt.
    Det enda jag vet är att jag inte vill ha Akta eller Brio.
    Några tips? :)

• Svar på tråden Bästa bakvända bilstol i V70?
  • Sisisisi

I V70 har alla stolar jag testat suttit bra. Men klart bäst är besafe Izi plus! Den är dock rätt dyr, vill man inte betala så mycket så är britax maxway, multitech eller axkid minikid bra val. Alla de stolarna funkar (för nästan alla) tills barnet är minst fem år. De flesta andra stolar har betydligt kortare användningstid.

Twoway har jag använt som extrastol mest och som sista bakåtvänd stol när sonen vuxit ur de andra bakåtvända. Är nöjd med den, men eftersom det finns många stolar som är mycket bättre på alla sätt skulle jag inte välja den till ett litet barn.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• MeJustMe

Vi har en Maxi Cosi i våran v70. Vi är väldigt nöjda.

Kommer inte ihåg vad modellen på stolen heter, men har bara sett den modellen av maxi Cosi på barnens hus..

• emmisss

Maxi cosi har och är inte direkt nöjda...
    Den tar alldeles för mycket plats i bilen, om man monterar den rätt! Det går knappt att sitta i framsätet...och den kan inte vara i baksätet bakom den som kör, min man kan inte köra bilen då...han är normal lång, 1.80...

• Litenåfin

Okej, vilka bra svar! Ska surfa runt lite och kolla hur dom ser ut. Tänkte få med dottern också så hon kan provsitta :) är BeSafe stolen lätt att montera?

• Sisisisi

Besafe tar stor plats... Jag tycker att den är lätt att montera, men jag har monterat många stolar ;)

• emmisss

Jaha!? Tycker våra vänners besafe tar mycket mindre plats än vår maxicosi!

• Mabaja

Har två maxi cosi mobi och en Britax hiway i vår V70... Funkar finfint.

• pigglet

När vi skule byta bil för kanske 7,5 år sedan åkte vi runt med våra bilstolar och mätte utrymmet i olika bilar. Volvo V70 var den bil som hade i särklass sämst benutrymme i baksätet. Vi monterade en akta Duoflex och en Britax twoway och de hade just inget extra utrymme vid stolskanten alls (att jämföra med Ford Mondeo ´94 som hade hela 23 cm över på en av stolarna!). Nackstödet på framstolarna gjorde det mycket svårt att få en bra lutning på stolarna och vi slöt bort den bilen direkt. Kanske de nyare bilarna funkar bättre?

• Sweet life

Ska man köpa en ny stol till en 1,5 åring ska man satsa på en stol som funkar länge. Britax Max way eller Axkid Minikid är de enda jag tycker håller länge. Multitech är tack vare nackstödet kort i ryggen och maxi Cosi mobi är kortare i ryggen än de två jag nämnde. 

• Sisisisi
    Sweet life skrev 2013-12-30 18:29:39 följande:
    Ska man köpa en ny stol till en 1,5 åring ska man satsa på en stol som funkar länge. Britax Max way eller Axkid Minikid är de enda jag tycker håller länge. Multitech är tack vare nackstödet kort i ryggen och maxi Cosi mobi är kortare i ryggen än de två jag nämnde. 

Multitech funkar ju lika länge som maxway, belogic och axkid... De funkar alla till ca 120 cm.

• Sweet life
    Sisisisi skrev 2013-12-30 18:39:33 följande:

Multitech funkar ju lika länge som maxway, belogic och axkid... De funkar alla till ca 120 cm.
    Jag har tyvärr erfarenhet av det motsatta och mäter man ryggen är den ett par cm kortare..
  • Sisisisi
    Sweet life skrev 2013-12-30 18:41:56 följande:
    Jag har tyvärr erfarenhet av det motsatta och mäter man ryggen är den ett par cm kortare..

Konstigt. För oss funkade de stolarna lika länge.

• Sweet life
    Sisisisi skrev 2013-12-30 18:50:03 följande:

Konstigt. För oss funkade de stolarna lika länge.
    Beror väl på hur barnet är byggt antar jag. Kort överkropp vs långa ben och tvärt om. Har barnet lång överkropp och kortare ben kan det bli svårt.
  • Litenåfin

Oj! Här ramlar det in svar. För min del är det Volvon som gäller :) att Forden har mer plats är alltså ointressant. Helt OT så kommer det aldrig stå en ford på vår uppfart ;)
    Bredden på stolen spelar ingen roll. Hon ska sitta i baksätet med storebror som är så stor att han sitter framåt :)

• honeydew

Vi har Volvo V70 -12 och en Britax High-Way i baksätet till vår tjej som är strax över 3,5 år. Hon är lång, har strlk 110 i kläder och kommer nog kunna ha stolen tills i sommar iaf. Benen är ganska böjda men hon klagar inte senast igår satt två vuxna bredvid henne i baksätet och alla fick plats utan problem. Har bara varit nöjd med den stolen! (Och bilen

• momomo

Har inte provat i en V70, men testa Axkid minikid.
    Vi har en sådan, och en Maxway. Minikid är större än maxway, syns tydligt på våran 16 kg tvååring som börjar ha det trångt om axlarna i maxway.
    I längd tar minikid lite mer plats än maxway, men knappast så mycket att det är ett problem i V70. Minikid är bredare utvändigt, men det borde inte heller bli ett problem.

Svar på tråden Bästa bakvända bilstol i V70?