• Anonym (Orolig ungdom)

Son till missbrukare

Tja! 
    Detta är mitt första inlägg på familjeliv.se 

Har sökt runt på internet men inte hittat direkt någon svar på det jag söker. Det är såhär att min mamma är tablettmissbrukare och har varit i snart 20 år tror jag. Hennes pappa, alltså min morfar vart alkoholist och gick bort på grund utav spriten han hävde i sig. Senaste året har jag varit väldigt deprimerad för det är väldigt jobbigt hemma med allt som pågår. Jag får ofta panik ångest attacker och ligger sömnlös på nätterna.

Jag är själv 17 år, snart 18 och som jag nämnde ovan har jag senaste tiden varit väldigt deprimerad. Vill inte söka hjälp någonstans. Jag dricker väldigt mycket nu för tiden och har testat att "röka på" några gånger för jag klarar inte av all stress, ångest och oro. Med tanke på att min mamma och hennes pappa är/vart missbrukare så börjar jag undra om detta är ärftligt och det är min fråga. Känns som jag inte kan hålla mig ifrån det för jag mår bra när jag är onykter eller lite hög men vill inte utsätta min barn i framtiden för det jag gått igenom så igen...

Är missbruk ärftligt?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Son till missbrukare
  • frappa

Missbrukar är inget man föds till.

Missbrukare blir man av val man tar i livet, oftast många, många val på rad.

Du är härre över din kropp och dina handlingar.

Ingen annan kan du skylla dina val på.

Annan än dig själv.

Så frågan är, ska du vara herre över din kropp.

Eller skylla på andra(offerkofta), ditt val.

Sen när man väl gjort valen som gjort dig till missbrukare.

Så är detta ett sjukdomstillstånd, utan sjukvården så är det svårt att lösa själv.

• ApanApansson

Missbruk är till viss del ärftligt.
    Vill du vara säker på att inte hamna på samma ställe som din mamma och morfar ska du försöka flytta hemifrån och varken använda alkohol eller droger.
    Det finns bättre sätt att få ut sina känslor på!

• frappa
    ApanApansson skrev 2013-12-30 01:25:34 följande:
    Missbruk är till viss del ärftligt.
    Vill du vara säker på att inte hamna på samma ställe som din mamma och morfar ska du försöka flytta hemifrån och varken använda alkohol eller droger.
    Det finns bättre sätt att få ut sina känslor på!

Ändå är det ens val som leder dit.

Man är ingen hjälplös nickedocka, som inte kontrollerar sin beslut man gör i livet.

Men vanligt man gärna skyller på andra, fast man själv tagit beslut, på beslut och beslut igen.

• korralin

Missbruk är delvis ärftligt. 
    Jag själv har missbrukargener som visar sig i form av att jag har jättesvårt att sluta inta substanser innan "allt är borta" - jag kan alltså inte köpa en vodkaflaska och bara dricka en del av den utan jag kan inte sluta förrän flaskan är tom.
    Jag missbrukar även andra olagliga substanser och har flera gånger hamnat på sjukhus efter överdoser där de trott att jag försökt ta mitt liv (vilket alltså inte har stämt - jag kan bara inte sluta när jag väl börjat).

Jag håller inte med frappa om att det är egna beslut. Ifall det handlar om enstaka gånger/kontrollerat intag (alltså ett bruk, inget missbruk) så är det absolut så att du gör ett aktivt val. Men du bestämmer dig inte för att vara sjuk. Missbruk är en sjukdom och inget val. 

Du är välkommen att skriva ett PM till mig ifall du vill snacka av dig eller något. Jag är 19 år så vi är ganska nära i ålder också.

• Anonym (Orolig ungdom)
    frappa skrev 2013-12-30 01:33:59 följande:

Ändå är det ens val som leder dit.

Man är ingen hjälplös nickedocka, som inte kontrollerar sin beslut man gör i livet.

Men vanligt man gärna skyller på andra, fast man själv tagit beslut, på beslut och beslut igen.

Har inte skyllt på någon, är bara orolig...
  • minst

Det är bra att du funderar. Mitt tips är att kontakta någon anhöriggrupp och få stöd och insikt i hur det fungerar. Har vänner som växt upp i dysfunktionella familjer med mycker missbruk som säger att de har fått massor av stöd och hjälp därifrån. Googla så kan du säkert hitta någon grupp i närheten av där du bor! Kram och lycka till!

• frappa
    Anonym (Orolig ungdom) skrev 2013-12-30 02:08:31 följande:
    Har inte skyllt på någon, är bara orolig...
    Nu var ju inte din oro jag adresserade i det inlägget.
Svar på tråden Son till missbrukare