• Skabetti

Problem med nattning på nätterna!

Det är såhär att sonen som är två år och sju månader somnar inte förrän ibland 21:30 när han spenderat dagen på förskolan. Frågade hur länge han egentligen sover på förskolan och fick då svaret att han sover i en och en halv timme! Kan tillägga att hemma sover han inte alls de dagar vi är lediga. Frågade försiktigt om de kunde korta ner vilan, eftersom han inte vill somna på kvällen. Fick då svaret att de andra barnen sover minst en timme och han behöver sova då han går långa dagar (08-15:30) så visst att de kunde korta ner vilan till en timme. Men det hjälper inte, och jag vet inte hur jag ska göra nu. Kan jag kräva att han max får sova en halvtimme? Det blir som en ond spiral (som vi lyckats återställa nu över julen då vi varit hemma) eftersom han efter att ha sovit såpass länge där inte blir trött och vill sova på kvällen, vilket resulterar att han blir trött dagen efter och då vilar så länge. Kan jag nu efter julledigheten kräva att de tar upp honom efter en halv timme eller blir det problem för dem? Jag vet att han är en av de äldsta där och ska byta avdelning nu i vår.

Hur har ni gjort som haft liknande problem?

• Svar på tråden Problem med nattning på nätterna!
  • ApanApansson

Klart du kan! Du bestämmer om och hur länge ditt barn sover!?
    Jag hade inte frågat utan berättat.

• Onormalin160

Kräv att han inte ska sova alls, han verkar ju uppenbarligen inte behöva det. Som ovan säger, fråga inte, säg bara att han slutat sova under dagarna. :)

• Ollibolli

Håller med ovanstående! Säg bara att han nu slutat sova på dagen eftersom han annars inte kan somna på kvällen.
    Du ska inte fråga personalen vad de tycker/föredrar, utan du ska bara tala om vad som ska göras.

• isolande

Åh, suck, den där diskussionen fick jag ta i somras med vår förskola. Dottern vaknade 5 på morgonen och med en nyfödd hemma var det inte så speciellt kul...

Det blev regelrätt tjafs med personalen. De sa att hon måste ligga och vila med de andra som sov, för annars fick inte personalen rast (!) Då blev jag fly förbannad tillslut och mailade förskolechefen. Och se där, det var ju inga som helst problem, för verksamheten skall anpassas efter BARNENS BEHOV.

Så TS, säg till: Nu är det slutsovet. Punkt. Personalen får anpassa sig. Visst, ditt barn kanske är trött första veckan, men de får hantera det på bästa sätt.

Svar på tråden Problem med nattning på nätterna!