• Soffiie

Svårt med maten

Min son är 8½ månad och är jätte dålig på att äta mat.. Välling börjar fungera mer och mer men annars är det bara gröt,  fruktpure och NAN 2 som han äter . Han  är liten för sin ålder men det har han vart sedan födelsen. Han följer sin kurva och så men är ändå orolig. Han får burkmat men han äter bara några skedar sen får han kvällningar och spyr i bland.. ibland får han så redan på första skeden. Han gillar det verkligen inte. Har försökt ge smörgås i små bitar det äter han men så fort jag ger barnmat så blir han galen..

Han har inte riktigt förstått hur mantuggar maten ännu så jag vågar inte ge några stora bitar mat istället för puren.. hur ska mna gå till väga egentligen???

• Svar på tråden Svårt med maten
  • Moolie

Hur är det med kokta morötter som du tärnat? Och potatismos (inget pulver)?

• fesun

Prova ge mer plockmat istället. macka med olika pålägg, mjuka grönsaker och rotfrukter, fisk. Några "strån" av kyckling. De lär sig inte tugga om de inte får öva! Och ha ingen panik, min son helammade nästan när han var 8 mån, han var helt ointresserad av annat än att bara smaka lite. Nu är han 11 månader och äter som en häst av alla måltider!

• Sultana

Min grabb är lika gammal och han äter Nan sedan en vecka tillbaka. Dessförinnan bröstmjölk. Han är inte intresserad av mat och kniper igen munnen. Ibland går gröt bra... Stressande men han äter nog när han är redo.

Fesun: gjorde ni ngt speciellt eller väcktes intresset över en dag? Fortsatte Ni erbjuda mat varje dag trots att barnet inte var intresserad?

• fesun

Han har alltid varit jätteintresserad men tog bara en tugga eller två. Han fick smaka så mkt han ville och sen så började han inse att mat var gott och mättande, och nu får man nästan hejda honom ibland för han äter så mkt! Nu kan han äta burkmat ibland men tidigare var det bara vår mat som gällde.

• Sultana
    fesun skrev 2013-12-30 22:11:28 följande:
    Han har alltid varit jätteintresserad men tog bara en tugga eller två. Han fick smaka så mkt han ville och sen så började han inse att mat var gott och mättande, och nu får man nästan hejda honom ibland för han äter så mkt! Nu kan han äta burkmat ibland men tidigare var det bara vår mat som gällde.

Så ni körde plockmat från början?
  • Flickan och kråkan

Barn är olika. Min trea är halvåret ganska precis och vi har precis börjat med gröt och lite annat i mosad form. Det har gått ganska lätt. Han gillar gröt, banan, mosat päron, broccoli+pasta i burkmat. Min tvåa var helt annorlunda. Helt ointresserad av annan mat vid halvåret. Han ammade uteslutande tills han var i ditt barns ålder. Då plötsligt kom intresset och han började med plockmat direkt. Från det att han var 9-91/2 månad gick det väldigt snabbt och vid året så kvällsammade han bara inför natten. Åt bara annan mat och åt allt glatt. Ditt barn är bara 8 månader. Ingen fara på taket .

• fesun
    Sultana skrev 2013-12-31 12:08:56 följande:
    Så ni körde plockmat från början?

Vi körde lite blandat, vi skar små bitar ibland, mosade med gaffeln ibland å gav plockbitar ibland. Vi lät honom styra över hur mkt han ville ha, så ibland var det ganska många tuggor och ibland bara en.
Svar på tråden Svårt med maten