• Tuggben

Soja eller havre till allergisk bebis

Våran kille äter mjölkfri ersättning nu, han fick så himla ont i magen tidigare och mår bättre nu. Han är sex månader och vi ska börja ge honom lite mat, vad kan man ge för mjölkfria alternativ?
    Kan man ge en bebis havre eller soja mjölk/yoghurt? 
    Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Soja eller havre till allergisk bebis
  • Pissenisse

Soja är bra att undvika i början då många mjölkallergiker har problem med det. Testa havremjölk, rismjöl eller kokosmjölk när du lagar mat.

• Ireth81
    Pissenisse skrev 2013-12-28 12:09:46 följande:

Soja är bra att undvika i början då många mjölkallergiker har problem med det. Testa havremjölk, rismjöl eller kokosmjölk när du lagar mat.

Jag håller med dig. Men soja produkter har en massa gmo,konstgjorda ämnen. Men havre är renare om man tänker på bebisen. För många reagerar på just gmo.

Det finns mandelmjölk med :)

Lycka till
  • Lady Paraplyh

Jag försöker äta så mycket mjölkfritt jag kan pga kornas situation och olika mjölkersättningar passar till olika saker. Det enda havremjölk/grädde duger till är gratänger, rismjölk är bäst till gröt, till soppor är sojamjölk bra. Det här är vad jag tycker, du får prova dig fram. Du behöver inte bestämma dig för en ersättning.

• Tuggben

Tack så mycket för alla svar! Kokosmjölk har jag inte ens tänkt på, smart.
    Ska prova mig fram lite Glad

• Bling1975

Nya råd är ingen rismjölk till barn under 6 år. Vi kör på havre. Nu när hon är närmare två får hon soja ibland men då ekologisk. Soja är annars ett av de spannmål som besprutas mest.

När de är så små ska de dricka ersättning (eller bröstmjölk) men du kan använda havreprodukter i matlagningen.

Svar på tråden Soja eller havre till allergisk bebis