18-månaders vaknar mycket på nätterna
Hej,
Barn nr 2 är 18 månader och vaknar fortfarande mycket varje natt.
Jag har läst att mycket löser sig om man lär barnet somna själv på kvällen men vårt barn har inga problem med att somna på kvällen (somnar helt själv i eget rum och har gjort så sedan ca 4 månaders ålder). Vi har strikta rutiner, dvs läggning och mat vid samma tider varje dag. Samma rutiner sedan låååång tid tillbaka varje dag. Vi lägger honom kl. 19 varje dag och tar upp kl 7:00. Han sover 1-1:45 timmar mitt på dagen, utan strul. Han har gått på dagis hela hösten som har samma tider som vi har hemma.
Han vaknar flera ggr varje natt och har svårt att somna om, särskilt när uppvaken närmar sig 5-tiden. Strulet har hållit på sedan han var bebis så det är ingen tillfällig fas. Att sova när barnet sover funkar inte eftersom vi jobbar båda två.
Samsovning funkar inte heller och att ta upp honom för att trösta funkar bara ibland (då somnar han om efter att vi kramats en stund men oftast blir han ännu mera arg när man sedan lägger ner honom igen, detsamma gäller om man klappar på honom när han är kvar i sängen). Det enda som funkat någorlunda hittills är dammsugaren men nu har det gått så långt att den måste stå på hela nätterna för att han ska kunna sova vidare och ibland vaknar han trots dammusgarljudet.
Så nu undrar jag: vilka råd kan ni ge två trötta småbarnsföräldrar? Jag har förstått att 5mm är hårt kritsiterad av många men undrar ändå om detta är helt uteslutet för en 18-månaders?
Kan också tillägga att vi just nu tagit bort all komjölk (efter inrådan av BVC och läkare) eftersom han hade dålig mage i kombination med den dåliga sömnen. Detta har inte gett ngn effekt på sömnen.
Tacksam för råd!