• EoN

18-månaders vaknar mycket på nätterna

Hej,

Barn nr 2 är 18 månader och  vaknar fortfarande mycket varje natt.

Jag har läst att mycket löser sig om man lär barnet somna själv på kvällen men  vårt barn har inga problem med att somna på kvällen (somnar helt själv i eget rum och har gjort så sedan ca 4 månaders ålder). Vi har strikta rutiner, dvs läggning och mat vid samma tider varje dag. Samma rutiner sedan låååång tid tillbaka varje dag. Vi lägger honom kl. 19 varje dag och tar upp kl 7:00. Han sover 1-1:45 timmar mitt på dagen, utan strul. Han har gått på dagis hela hösten som har samma tider som vi har hemma.

Han vaknar flera ggr varje natt och har svårt att somna om, särskilt när uppvaken närmar sig 5-tiden. Strulet har hållit på sedan han var bebis så det är ingen tillfällig fas. Att sova när barnet sover funkar inte eftersom vi jobbar båda två.

Samsovning funkar inte heller och att ta upp honom för att trösta funkar bara ibland (då somnar han om efter att vi kramats en stund men oftast blir han ännu mera arg när man sedan lägger ner honom igen, detsamma gäller om man klappar på honom när han är kvar i sängen). Det enda som funkat någorlunda hittills är dammsugaren men nu har det gått så långt att den måste stå på hela nätterna för att han ska kunna sova vidare och ibland vaknar han trots dammusgarljudet.

Så nu undrar jag: vilka råd kan ni ge två trötta småbarnsföräldrar? Jag har förstått att 5mm är hårt kritsiterad av många men undrar ändå om detta är helt uteslutet för en 18-månaders?

Kan också tillägga att vi just nu tagit bort all komjölk (efter inrådan av BVC och läkare) eftersom han hade dålig mage i kombination med den dåliga sömnen. Detta har inte gett ngn effekt på sömnen.

Tacksam för råd!

• Svar på tråden 18-månaders vaknar mycket på nätterna
  • EoN

Vi har tagit bort all mjölk (mjölkprotein, skummjölk mm).
    Varit utan mjölk  som dryck och yoghurt sedan 6 veckor och tog bort all mjölk för 2,5 vecka sen. Komjölken försvinner ur kroppens systemet efter 4-5 dgr och effekt borde bli efter ca 1 vecka om jag läst rätt.

• Flickan och kråkan

När det handlar om oroliga uppvak och barnet snabbt somnar om igen så lär det vara separationsångest. Vanligt för barn i närmandefasen. Om det snarare handlar om att han framåt morgontimmarna har svårt att somna om vid uppvak så handlar det väl mer om att han börjar piggna till. När ligger dagsvilan? I den åldern sov mina två äldsta senast vid 10-tiden på förmiddagen och sedan absolut inte längre än en timme, vanligtvis cirka 40 minuter. Båda slutade sova middag helt runt 2 års ålder. Äldsta var någon månad över och mellansonen var 22-23 månader. Jag hade börjat med att tidigarelägga och korta av dagsvilan.

• ymmmi

Nej mjölkprotein tar 4 veckor att gå ut ur kroppen, har själv en 2 åring med mjölkprotien allergi och har sovit dåligt sedan dag 1

• tundra

Mjölkallergin kan ju vara ursprunget till uppvaken och mkt riktigt tar det 2-4 veckor innan all mjölkprotein är ute ur systemet.

Men har man en 18 mån som har vaknat på grund av magen så länge så skapar det ju ett sömnmönster och det tar ju tid att ställa om - plus att 18 mån är närmandefasen med separationsångest.

Vanan att vakna och sova oroligt kan ju sitta i. Fortsätt med sömnhygien och tydliga rutiner. Det finns potential till förändring.

Annars är ju små knep ex att höja huvudändan på sängen, att ha svalt och mörkt i sovrummet, mkt utevistelse och solljus etc.

• EoN

Tack för snabb respons! Det uppskattas!

Flickan och kråkan: Det handlar framförallt om de nattliga uppvaken, inte om morgonuppvaken. Och det handlar inte om att somna om snabbt utan det tarlång tid varje gång. Vad gäller dagsvilan så ligger den efter lunch kl .11.30 och blir svår att flytta på då han går på dagis. Han är ju väldigt trött på kvällen och somnar med en gång så har svårt att se hur en tidigarelagd dagsvila kan påverka nattliga uppvak. Däremot kan man kanske begränsa den till max 1 timma (han sover dock oftast max 1 timma på dagis och det ger ingen effekt på natten tyvärr).

Ymmmi och tundra: kanske mjölkproteinet inte är helt ute ur systemet än då? Det var BVC som sa att det tar några dagar bara. Vi fortsätter självklart med mjölkfritt ett tag till men som tundra skriver så kanske sömnrytmen är förstörd redan, hur kommer vi då tillrätta med den? Vi har ju kört med bra sömnhygien och strikta rutiner sedan han var 4 månader...

Och huvudändan har varit höjd senaste månaderna
    Rummet är kolsvart (under hösten har han till och med haft folie på fönstrena för att få bästa möjliga mörker) och rummets element är helt avstängt (dvs ingen värme).

Fler tips är välkommet

• ymmmi

Det tog 6 månader ca innan dotterns mage var helt okey hon kan fortfarande vakna flera ggr på natten ich mer ifall hon fått i sig
    Mjölk produkter

• EoN

Okej, men tar det lika lång tid om det bara är intolerans och inte allergi?

• Sarah3

Följer. Vi har exakt samma problem. Skulle lika gärna kunnat vara jag som skrivit dedär.. :)

• EoN
    ymmmi skrev 2013-12-28 13:57:08 följande:
    Nej mjölkprotein tar 4 veckor att gå ut ur kroppen, har själv en 2 åring med mjölkprotien allergi och har sovit dåligt sedan dag 1

Hej Ymmmi, har lite funderingar....
    När började er 2-åring sova bättre? Funderar på hur vi ska kunna veta om det är mjölken som ställer till sömnen eller inte. Nu har det snart gått 4 veckor och sömnen är inte bättre. Hur länge ska vi vänta för att få bekräftat att det är mjölken?

Jag undrar också om dessa 4 veckor börjar om på nytt om man råkar få i  sig lite mjölk?
Svar på tråden 18-månaders vaknar mycket på nätterna