• LitenLarv

Ömt bröst efter natten

Igår morse när jag vaknade var jag rejält öm på utsidan av mitt vänstra bröst. Kopplade ihop att det säkert berodde på att jag hela natten sovit på vänster sida och att bröstet då utsatts för tryck.

Har ammat så att bebisens haka är mot det "onda" stället och har helt skippat åtsittande kläder och bh, men det är fortfarande lika ömt. Känns precis som ömheten man har när man får mjölkstockning men utan andra symptom. Syns ingen rodnad eller annat skumt.

Beror det på trycket över natten eller kan det vara nåt annat? Hur ska jag göra för att få bort det?

Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Svar på tråden Ömt bröst efter natten
  • Lillflickan

Jag har fått så ett par gånger. Kan vara tryck eller om du blivit kall? Eller nåt helt annat, jag har egentligen ingen koll. Läste i alla fall i någon annan tråd här på familjeliv ett tips som har fungerat för mig: Lägg bebisen på rygg, tex i din säng. Vänd bebisens haka mot onda stället. Ställ dig själv på alla fyra och amma. Känns inte klokt, men det har fungerat för mig. Försökte alla andra tips som att duscha varmt, massera och bebis haka mot det onda. Men detta var det som fungerade.

• LitenLarv

Ska testa den där skumma amningsställningen och se hur det går Glad Himla jobbigt att vara så öm så hoppas att det funkar!

Tror på anknytningsteori och attachment parenting
  • Lillflickan

Ja, det är jättejobbigt! Tänk hur jobbigt det skulle vara att ha mjölkstockning i hela bröstet! Hoppas det fungerar för dig. Rapportera gärna hur det går. Lycka till!

• En bebis i magen

Jag har så ibland. Tror att det är tryck och en stockning som är borta. Jag har alltid lyckats amma bort själva stockningen men upplever att jag brukar vara öm ett par tre dagar innan det försvinner.
    Så länge du inte har några knölar eller andra symptom så var noga med amningen, jag tycker att liggamning funkar bäst.

Svar på tråden Ömt bröst efter natten