Anonym (hmm) skrev 2013-12-27 11:53:01 följande:
Har du ett sånt här kontrollbehov även när det gäller andra saker så kommer nog inte ert förhållande överleva länge till.
The sea refuses no river skrev 2013-12-27 12:24:01 följande:
Det känns som att du främst reagerar på att hennes drickande är lite normbrytande, medan det emellertid inte behöver betyda något är det kanske inte så konstigt att du reagerar då denna typen av drickande är något av ett stigma - vilket också kan förklara hennes defensiva reaktion. Att hon reagerar så beror säkert också delvis på att du bemöter det (även om omedvetet) något nedlåtande, eller moraliserande - det räcker med en liten ton i rösten för att bemötandet lätt känns överväldigande och då är det lätt att bli upprörd.
Det finns inget fel i att du som partner betraktar hur ett beteendemönster förändras i din flickvän, inga konstigheter och jag tror att vi alla gör så när vi märker att någon nära börjar göra något annorlunda - vi människor är väldigt duktiga på att känna igen mönster. Mitt råd till dig är dock att inte låta dina åsikter om vad som är ok eller inte påverka hur du bemöter din flickvän - spara dessa åsikter till ditt eget liv och låt dina principer styra vilka val du själv gör, inte någon annans.
Istället kan du betrakta hur din flickvän beter sig utan nedlåtande tankar och reaktioner och fokusera på hur hon mår. Verkar det som att hon trivs bra med sin lilla guilty pleasure? Påverkar det henne negativt, som att hon blir mer irritabel eller har svårt att spänna av utan sin dos alkohol eller är det snarare tvärtom, det ökar hennes livskvalitet? Börjar hon dricka mer, så att det finns en rent fysisk hälsoeffekt som inte är bra? Försök att inte aktivt leta efter tecken för missbruk då man kan hitta sådana i alla ifall man letar tillräckligt, stå bara bakom henne i de val hon gör och om det någonsin känns som att hon tappar kontrollen över sitt liv och börjar göra saker av ett måste snarare än en vilja - då är det dags att reagera.
Annars är det alltid bra med samtal, men det blir så otroligt lätt fel, när du redan nu letar fel i hennes drickande och oroar dig.
frappa skrev 2013-12-27 12:46:33 följande:
Jag känner en par som jobbar just så, och de tar sin drink på en vardag.
Utan att överdriva för den delen heller.
Det är nog som river säger, för det är normbrytande så stör du dig.
Sett liknande reaktioner på mina vänners drink på vardagen, men ska tillägga det är inte vardag för dom.
Utan det är deras ledighet/helg.
McStride skrev 2013-12-27 16:43:49 följande:
Jag jobbar varannan vecka. Den veckan jag är ledig blir det nästan alltid 1 eller 2 öl på kvällen, antingen vid tv:n eller när jag renoverar på huset. Dock är jag aldrig ute och festar, men folk omkring mig reagerar ibland på att jag tar en öl på en vardag. Tydligen är det mer accepterat att drängfull fredag-lördag än att ta en öl på en onsdagskväll.
Tack för era svar.
Jag lämnade medvetet ut en del av historien, det är som så att min tjej har ett alkohol
missbruk bakom sig.
Inte direkt som så att hon hamnade i någon total misär av detta. Enkelt förklarat, hon drack för att kunna sova, hon drack på morgonen, hon tog med sig sprit på jobbet och drack "för att klara av jobbet", hon drack när hon var glad och hon drack när hon var ledsen.
Givetvis drack hon inte sig redlös full, men hon blev märkbart förändrad. Ibland en hel del skratt eller gråt. Alkoholintaget kulminerade vanligtvis mot kvällningen. Bakfull vissa dagar, detta löstes ofta med en återställare. Inte något roligt alls att se. Detta pågick i några månader. Innan hon stupade helt kunde hon sluta med sitt dagliga och ständiga drickande genom att vi åkte bort från vardagen en längre period.
Sedan ett par veckor tillbaka har hon börjat, som några av er antyder, med ett normbrytande drickande. Utan att överdriva. Hon dricker inte på morgonen eller jobbet. Något glas om dagen.
Förändras era åsikter av detta?