• Loriyana

Sover hon för mycket?

Är lite orolig över dottern. Hon fyller snart 7 år och sover ofantligt mycket. Jag märker det nu när vi är lediga.. När jag jobbar så måste jag väcka henne rätt tidigt, men nu verkar hon kunna sova hur länge som helst! Igår lade jag henne kl 19 som vanligt, nu är klockan 09 och hon sover fortfarande. På dagen brukar hon klaga över att hon är trött och ibland så lägger hon sig ner för en liten tupplur. Är detta verkligen normalt? 

När jag jobbar så brukar jag lägga henne 18.30 och så väcker jag henne 06.30.

• Svar på tråden Sover hon för mycket?
  • vovven123

Nej, det är inte ovanligt. Men om jag skulle vara du skulle jag lägga henne lite senare, eller när hon är trött.

• vovven123
    Loriyana skrev 2013-12-27 09:03:51 följande:
    Är lite orolig över dottern. Hon fyller snart 7 år och sover ofantligt mycket. Jag märker det nu när vi är lediga.. När jag jobbar så måste jag väcka henne rätt tidigt, men nu verkar hon kunna sova hur länge som helst! Igår lade jag henne kl 19 som vanligt, nu är klockan 09 och hon sover fortfarande. På dagen brukar hon klaga över att hon är trött och ibland så lägger hon sig ner för en liten tupplur. Är detta verkligen normalt? 

När jag jobbar så brukar jag lägga henne 18.30 och så väcker jag henne 06.30.

Det kanske är lite konstigt att hon är trött på dagen men ring 1177 så blir det säkert bra.????
  • Eloa

oj, mina barn(6 och9 år) går och lägger sig vid 20,00 - 20,30 och går upp 05,30, på vardagar och sover ca 10h på lediga dagar så jag tycker det känns som din dotter sover väldigt mycket. MEN alla är vi olika och kräver olika sömn, och detta med sömnbehovet kan ändras beroende på en massa yttreomständigheter,

• Flickan och kråkan

10-11 timmars sömn och pigga dagtid skriver 1177 om sömn för barn i åldern 6-12 år, och att man bör uppmärksamma om de blir sömniga/trötta dagtid. Barn är ju olika, men jag hade nog hört mig för i alla fall om mitt barn varit trött dagtid om han sovit bra nätter.

• De5pojkarna

Mina barn på 5 och 8 år lägger sig mellan 20-21.. 

Varför lägger hon sig så tidigt? Tror inte ja hört nån i mina barns åldrar som lägger sig så tidigt.. :-O

• Fridayyy

Jag tycker det låter som hon sover mycket. Har det alltid varit så? Jag har också en 7-åring som dock inte gillar att sova men hon sover mellan 20.00 ungefär till 6.30.

• Flickan och kråkan
    Liam05Milton08 skrev 2013-12-27 10:11:23 följande:

Mina barn på 5 och 8 år lägger sig mellan 20-21.. 

Varför lägger hon sig så tidigt? Tror inte ja hört nån i mina barns åldrar som lägger sig så tidigt.. :-O

Men barn precis som vuxna är olika - vissa är pigga på kvällen, andra på morgonen. Min 6-åring slocknar vid 19-tiden på ett par röda,  men är också uppe med tuppen. Lillebror sover gärna lite längre på morgonen och är inte trött lika tidigt på kvällen. Jag reagerar mer på att TS dotter är så trött dagtid och ändå sover så långa nätter.
  • De5pojkarna
    Flickan och kråkan skrev 2013-12-27 10:14:05 följande:
    Men barn precis som vuxna är olika - vissa är pigga på kvällen, andra på morgonen. Min 6-åring slocknar vid 19-tiden på ett par röda,  men är också uppe med tuppen. Lillebror sover gärna lite längre på morgonen och är inte trött lika tidigt på kvällen. Jag reagerar mer på att TS dotter är så trött dagtid och ändå sover så långa nätter.
    Ja hon sover la för länge!? Då blir man ju trött.. 
  • Flickan och kråkan
    Liam05Milton08 skrev 2013-12-27 10:39:56 följande:
    Ja hon sover la för länge!? Då blir man ju trött.. 
    Men det knepiga är ju att hon sover så länge från start. 7-åringar brukar ju ha offantligt mycket energi och spring i benen.

TS, hur ser hennes dagar ut? Tänker på utevistelse, aktiviteter etc.
  • Queenie70

Sömn föder ju sömn brukar det heta. Varför går ett så stort barn till sängs redan 18.30?

Svar på tråden Sover hon för mycket?