• cissi02

18 månader och sover jätte mycket!

Min lilla tjej har alltid sovit bra. Sen hon varit en månad gammal har hon sovit hela natten från visa undantag då hon varit sjuk. Nu är hon 18 månader och sover så här: läggning vid ca 19 ibland tidigare för hon är så trött. Kan hända att hon vaknar en gång men somnar om på en minut bara hon får sin napp eller välling. Händer väldigt sällan! Hon sover till oftast tio elva någon gång. Efter ca 2 timmar vill hon sova middag. Får väcka henne efter någon timma eller 2. Hon är tröttihela dagarna!!!! Fick hon bestämma skulle hon sova jämt. Hon går på dagis och dom dagarna är förjävliga. Får väcka henne på morgonen hon blir jätte arg. När jag hämtar henne vill hon lägga sig direkt. Hon struntar i mat och allt hon vill bara sova. Någon som känner igen detta? Kommer det gå över? Börjar bli orolig att det är något fel på min lilla tjej.

• Svar på tråden 18 månader och sover jätte mycket!
  • majsis08

Ring läkare är mitt tips! Hur är hon på dagis vad säger fröknarna?orkar hon leka med dom andra barnen?har hon långa dagar på dagis?

• cissi02

Dom säger att hon är väldigt glad men oftast sitter hon lugnt och tittar mest på när de andra leker. Hon sover någon timma på dagis. Hon har ganska långa dagar. Cirka 8-17 måndag till torsdag. Så är lite förvånad över att hon ändå håller sig vaken där men är ju helt annat tempo iofs. Men hemma är det bara trött och gnälligt jämt. Försöker gå ut mkt med vagnen eller åka till kompisar bara för att hon ska hålla igång på dagarna men det brukar bara sluta i tårar och trötthet. Måste prata med dom på dagis och fråga om hon verkar lika trött där som hemma. Har frågat bvc när hon var mindre och dom sa att det är normalt och alla barn är olika men känns som om det är något ändå. Aldrig hört någon som sagt att deras småbarn sover för mkt! Imorgon ska jag väcka henne skapligt och se om hon blir piggare på dagen. Hon kanske blir trött av att sova för mkt? Blev nog lite flummigt inlägg men klockan är mkt ;)

• majsis08

Ja prova imorgon :) det är ju långa dagar för barnet på dagis så hon kanske behöver mkt sömn.... kolla upp om hon har några vitaminbrister ? Men ring å läkare enda tycker jag. Lycka till:)

• honeydew

Äter hon varierat? Tänkte på järn- eller blodbrist. Det blir man ju trött av

• cissi02

Natten som var kunde jag själv inte sova. Somnade runt 8 på morgonen och lillan fick jag väcka kvart över elva! Hon gick och lade sig 20 över 5 nu på kvällen, hon somnade i soffan. Alltså sanslöst! Får bli att ringa läkare på måndag. Imorgon ska jag dra upp henne vid 9 och hoppas det är bättre. Tack för svaren :)

• cissi02

Hon äter ganska varierat. Byter ut frukter och mat ganska ofta så det oftast ska vara intressant att äta. Aldrig haft bekymmer med maten direkt ;)

• cissi02

Hejsan igen! Nu när vi varit lediga har hon sovit 19-11 i stort sett varje dag. Men pratat lite med andra om detta och alla säger bara att barn har olika stora sömnbehov helt enkelt. Försökte ta bort middagsvilan här om dagen då hon hade vaknat vid elva på morgonen, så känns det ju inte som om den vilan ska behövas. Men hon somnade sittandes i soffan på en minut haha. Men hon verkar mkt piggare nu när hon är vaken liksom. Nu känns det bättre även om hon sover mkt :) ska prata med bvc på tisdag oxå för att vara på den säkra sidan.

• ViTvåBlirTre

Blev lite glad när jag såg din rubrik! Trodde vi va dom enda med detta "problem". Har en grabb på 21 månader som oxå sover ofantligt mycket! Lägger sig 19 o sover till 10. O sover middag mellan 12.30-15 o då får vi ibland väcka honom. När han är på dagis sover han dock bara en timme. Dock är han hur pigg o glad som helst när han är vaken. Vet ni om dom "växer när dom sover" även i denna åldern? För isf kan det vara så. Han har oxå sovit hela natten sen han va 1 månad o sovit middag två gånger till han va ca 16 månader. Så han har alltid verkat behöva mycket sömn o han är väldigt lång så jag har alltid tänkt att det var för att han växte. Nu blev nog mitt inlägg lite rörigt men hoppas att ni som läser hänger med :) Tänkte dock också ringa BVC på tisdag angående detta!

• cissi02
    ViTvåBlirTre skrev 2014-01-05 00:26:12 följande:
    Blev lite glad när jag såg din rubrik! Trodde vi va dom enda med detta "problem". Har en grabb på 21 månader som oxå sover ofantligt mycket! Lägger sig 19 o sover till 10. O sover middag mellan 12.30-15 o då får vi ibland väcka honom. När han är på dagis sover han dock bara en timme. Dock är han hur pigg o glad som helst när han är vaken. Vet ni om dom "växer när dom sover" även i denna åldern? För isf kan det vara så. Han har oxå sovit hela natten sen han va 1 månad o sovit middag två gånger till han va ca 16 månader. Så han har alltid verkat behöva mycket sömn o han är väldigt lång så jag har alltid tänkt att det var för att han växte. Nu blev nog mitt inlägg lite rörigt men hoppas att ni som läser hänger med :) Tänkte dock också ringa BVC på tisdag angående detta!

Låter precis som min dotter haha! Sovit hela nätter sen hon var en månad och själv. Vill inte ha någon brevid sig. När hon ska sova middag passar jag på att gosa då hon kan somna lite var stans ;) ringde du bvc vad sa dom isf?
  • jagärglad

Låter som min nästan förutom att jag tror han son ännu mer. Runt 18 h dygn upp till två år, sen började han gå upp tidigare och nu 19-0830 samt 1-2 timmar på dagen och då väcker vi han. Han blir 3 om någon vecka. Rekordet är vid två tillfällen 1530-10.00 han har sovit utan något uppvak för mat eller liknande, och inte varit sjuk. Vad jag vet är han en fult frisk kille men extremt sömnbehov.

• cissi02
    jagärglad skrev 2014-01-11 01:51:14 följande:
    Låter som min nästan förutom att jag tror han son ännu mer. Runt 18 h dygn upp till två år, sen började han gå upp tidigare och nu 19-0830 samt 1-2 timmar på dagen och då väcker vi han. Han blir 3 om någon vecka. Rekordet är vid två tillfällen 1530-10.00 han har sovit utan något uppvak för mat eller liknande, och inte varit sjuk. Vad jag vet är han en fult frisk kille men extremt sömnbehov.

Å herregud haha. Ja det har han ju verkligen då! Får väl se hur det utvecklar sig. Hon har växt något otroligt sista veckorna så antar att hon behöver sömnen.
Svar på tråden 18 månader och sover jätte mycket!