• nyttliv85

Vad räknas som delamning?

En liten fråga... 

Jag ammar mitt barn dagtid och nattertid... vid 22-tiden ger jag 90ml ersättning i samband med ett kortare amningstillfälle... kn vid nått enstacka tillfälle ge 60-90ml ersättning på natten, kanske två gånger i veckan...
    Räknas detta som delamning eller hel ammar jag, med tanke på att det inte är några större mängder? 
    Annledning till att jag frågar är att jag funderar börja på viktväktarna och det är då skillnad på mängd mat man ska äta om man del eller hel ammar.

• Svar på tråden Vad räknas som delamning?
  • Flickan och kråkan

Helamning = bröstmjölk+d-droppar+mediciner. Så ja, definitionsmässigt så helammar du inte längre. Men det var lite lurigt det där med viktväktarna för ur det perspektivet spelar det ju ingen roll om du ger en tesked gröt som smakis varje dag eller inte....ur det perspektivet skulle jag säga att du "helammar". Helkufisk uppdelning från viktväktarna.

• malzac

Jag kan förstå om man får äta mer om man helammar än om man bara ammar lite (och det behöver man också), men "delamma" är ju allt från en kvällsammning per dag till att amma hela tiden och ge ett litet tillägg. Ur viktväktarsynpunkt skulle jag nog tycka att du helammar, men enligt den riktiga definitionen gör du det inte.

Var försiktig med regelrätt bantning när du ammar dock. Miljögifter binder sig i fettvävnad och när du förbränner den går de gifterna ut i mjölken. Så ska du gå ner så gör det långsamt.

Svar på tråden Vad räknas som delamning?