• hannis

Hur ger ni välling/ersättning på natten/tidig morgon?

Jag är nyfiken på hur ni gör som ger välling eller ersättning till era barn på natten eller tidig morgon. Jag har en bebis som vaknar kl 5 varje morgon och då har jag fått rådet att ge honom en flaska välling för att somna om men jag förstår verkligen inte hur det skulle gå till... Låter jag honom ligga kvar i sängen medans jag går och gör välling så skriker han ju och väcker resten av familjen. Går jag upp med honom och gör i ordning maten så blir han klarvaken och tycker att det är dag och sen är det omöjligt att få honom att somna om. Termos bredvid sängen funkar inte heller då vi har det så mörkt i sovrummet att man inte ser vad man gör. Tänder jag lampa så är han klarvaken sen. Hur gör ni? 

• Svar på tråden Hur ger ni välling/ersättning på natten/tidig morgon?
  • Bling1975

Vi har aldrig lyckats med att ge välling/ersättning och sedan sova igen. Utan dagen har börjat när barnet har vaknat om det vill äta. När hon var liten kunde man dock vara uppe någon timme och sedan gå och sova lite till. När hon blev större så kunde man söva om utan mat.

• The Fugly

Jag körde termos och en svag övertäckt lampa så ljuset inte spreds i resten av rummet utan bara rakt ner.

• älskarlivet81

Vi har en svag lampa på och så termos med lagom varmt vatten. Lilltjejen äter varje natt men tidigare än 5, vår morgon har under en lång tid börjat vid 5 även om hon egentligen fortfarande är trött då. Hon är 9,5 månader

• Lindsey Egot the only one

Lär honom dricka rumstempererad välling och köp tetrapack som du har bredvid dig i sängen och en nappflaska som du bara häller upp i och ger.

När jag fick mitt femte barn fick han ersättning pga en medicin som jag måste äta och jag lärde mig att höra hur han lät innan han fick skrik och panik på mat. Oftast knorrade han och började vrida och vända på huvudet och då hade jag färdigblandad ersättning i kylen som jag gjort kvällen innan som jag bara värmde i micron lite lätt. Sedan fick han maten innan han hann vakna helt och kunde somna om.

• Mantra

Jag har exakt rätt mängd vatten i en termos bredvid sängen, blandar det lite för varmt på kvällen så är det ljummet på natten/tidig morgon. Sen har jag en flaska färdig med rätt mängd pulver (ersättning) i. Blandar dessa utan att tända ( vi har en liten lampa tänd utanför rummet så man ser lite) blandar bara allt vatten rakt ner i flaskan, behöver ju inte mäta eftersom det är rätt mängd vatten från början, skakar och ger henne. Sen somnar hon om.

• Mälaröbo

Vi körde med rumstempererad tetra som vi hällde över i flaska på sängkanten i bäckmörker.

Svar på tråden Hur ger ni välling/ersättning på natten/tidig morgon?