• Ninni87

Hur få i dottern mer mat?

Har en flicka på 9 månader som äter för lite mat enligt BVC om dagarna.

En vanlig dag ser ut ungefär såhär:
    8.00 frukost, max 1/2 dl gröt alt puré
    10.00 amning
    12.00 lunch, max 1/2 burk + 1 rån
    14.00 amning
    17.00 middag, max 1/2 dl av vår mat
    20.00 amning
    Sen ammar hon ca 2ggr under natten

Hon tycker om det mesta vi ger henne men hon tröttnar efter några skedar och trycker sig bakåt i stolen eller grimaserar när skeden kommer. Spelar ingen roll om hon får burkmat eller hemlagad mat. Plockmat har vi också provat och det ger samma resultat.

BVC råder mig att sluta amma (speciellt på natten) men jag är velig. Det är ett väldigt smidigt sätt att söva henne på och hon vill ju amma. Hade tänkt amma tills hon är året men det kanske är bättre att sluta redan och hoppas att hon äter mer då?

Hur hade ni gjort? Fortsatt amma ock öka mängden mat i långsam takt eller sluta amma och få i henne mer mat?

• Svar på tråden Hur få i dottern mer mat?
  • MarryJo

Gör som du själv känner så länge hon går upp som hon ska!!!

Alla barnskötare säger så olika.. tror att man vet bäst själv

• ELLEoClara

Tror att hon får i sig mer näring genom amningen än om du slutar amma och kanske får i henne några skedar extra mat!

Vill du amma så kör

• fesun

Men det är väl inte såå lite mat? Min treåring äter inte mkt mer än så :p kanske lite frukt/macka till mellis skulle va nåt?

• CSAL

Testa att göra den lilla mat hon äter mer närings- och energität. Det brukar de dessutom gilla. Extra smör/kokosolja/olivolja, en äggula i gröten etc.

Lycka till!

• Lena74

Min son är likadan o BVC tanten sa samma sak till mig. Började amma enbart vid läggning o natten då jag inte ville sluta amma. Så nu äter han lite bättre o får dessutom riktiga mellanmål istället för amningen.

• Nocere

Idiotiska BVC tanter det finns. Självklart ska du inte sluta amma, det är ju så mycket mer än mat. Vissa barn vill inte äta så mycket mat i den åldern, ha lite is i magen bara kommer det. Skit framför allt i BVC, fattar inte att de ska göra folk osäkra.

• Ninni87

Det jag skrev var ju absolut maximalt vad hon äter, oftast äter hon 4-5 skedar sen vill hon inte ha mer.

Hon går upp bra i vikt som det är men blir lite stressad av BVC och sen löser man på Livsmedelsverket att barn i denna åldern ska äta två lagade mål, två grötmål och ev två mellanmål om dagen och det är vi långt ifrån.

Men då fortsätter jag amma när hon vill och tar det i hennes takt med maten. Tack för att ni lugnat ner mig :)

• Ninni87
    CSAL skrev 2013-12-26 14:18:06 följande:

Testa att göra den lilla mat hon äter mer närings- och energität. Det brukar de dessutom gilla. Extra smör/kokosolja/olivolja, en äggula i gröten etc.

Lycka till!

Detta ska jag absolut göra, tack för tipset!
  • Nocere
    Ninni87 skrev 2013-12-26 17:55:58 följande:
    Det jag skrev var ju absolut maximalt vad hon äter, oftast äter hon 4-5 skedar sen vill hon inte ha mer.

Hon går upp bra i vikt som det är men blir lite stressad av BVC och sen löser man på Livsmedelsverket att barn i denna åldern ska äta två lagade mål, två grötmål och ev två mellanmål om dagen och det är vi långt ifrån.

Men då fortsätter jag amma när hon vill och tar det i hennes takt med maten. Tack för att ni lugnat ner mig :)

Låter jätte bra. Har själv en dotter som alltid ätit dåligt och BVC har klagat (dock har hon aldrig gått ner i vikt)de tyckte jag skulle sluta amma men jag stod på mig. Amma i 20månader. Hon är idag 5 och är smal men bara så hon är skapt då hon nu kan äta hur mycket som helst. Min andra dotter (3månader) ligger över kurvorna och har gått upp massor i vikt då tyckte de minsann att jag kanske kunde tänka på att hålla igen med ammningen lite, haha struntar i dem denna gången med. :)
  • Dr Mupp

Bröstmjölk innehåller mer näring än maten så vill du ha upp henne i vikt så ta INTE bort amningen. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • pigglet
    Ninni87 skrev 2013-12-26 17:55:58 följande:

Nej, livsmedelsverket skriver att vid 10-12 månader bör man byta ut så barnet äter 2 huvudmål och så frukost och mellanmål. De skriver också att bröstmjölk eller ersättning gärna kan vara en del av matintaget minst första året. Så än är det verkligen ingen panik.

Jag tycker det låter helt normalt det hon får i sig. Du skriver dessutom att hon går upp i vikt som hon ska. Så känn lugnet, amma på så mycket ni vill och låt henne smaka på er mat.
  • MissEofc

Min (snart, hon fyller om 12 dagar) 1 åring äter typ likadant som din, men jag ammar inte.
    Barn äter olika, så länge hon går upp är det ingen fara :)

• Boosse

När min dotter var bebis somnade hon inte förrän 3-4 på morgonen. Ändå skulle vi upp (enligt bvc) för att jag skulle amma, ge henne frukost. Hon var då ca 4 månader. 

Dottern var också seg på mat. Helammade tills hon var 8-9 månader. Gröt åt hon och det fick hon på morgonen och kvällen. Men nej, kvällsgröten skulle bytas ut mot mat. 

Ja...det jag mest ville säga var att de verkar ha sina ideer de där BVC-tanterna. Du känner ditt barn bäst och vet vad som är bäst för henne. Mår ditt barn bra, går upp i vikt och är pigg och du vill fortsätta amma så gör det!

Svar på tråden Hur få i dottern mer mat?