• JochD

Gallsyreprov

Ska ta ett gallsyreprov imorgon, och det skulle vara fastande. Skulle inte äta fet mat dagen innan (idag då).
    Jag har försökt hitta varför man inte ska äta fet mat, om det påverkar provresultatet på nåt sätt, men inte hittat nåt så nu undrar jag om nån här vet? Jag äter enligt LCHF så jag, vet inte riktigt vad jag ska äta nu. :)
    Till saken hör också att jag blev opererad för gallsten för några år sen. Minns inte om de tog bort gallblåsan helt, men kan gallsyran mätas ifall den är borta?

Hoppas nån kan svara :)

• Svar på tråden Gallsyreprov
  • Miss MJ

Hej!

Jag vet inte varför man inte ska äta fet mat kvällen innan. När jag väntade mitt förra barn så skulle jag också kolla mitt gallsyrevärde, men de sa inget om fet mat då och det var 2011. Hann inte ta det för på natten fick jag värkar och det blev bb istället. Glad
    Har du tokklåda i händer och fötter? Det hade jag i flera dagar höll på att bli tokig! Det enda som lindrade för mig var att sätta fötterna i iskallt vatten. Så dedt fick jag göra ett par gånger varje natt...

Förmodligen har du kvar gallblåsan. Oftast behöver man inte ta den vid sten. Men det borde väl bsk sett i din journal. 

• JochD

Hej!

Tack för svar! Ringde sjukvårdsupplysningen och frågade, och fett bryts ner av gallsyra så det blir mer sånt om man äter fet mat, vilket kan vara missvisande. Man har tydligen gallsyra utan blåsa också.
    Nej, det är hela j***a kroppen jag har tokklåda och har haft hela graviditeten. :(

• Miss MJ

Ursh då! Det lät j...igt jobbigt!

Hur gick provet? Hoppas att du mår bättre. Glad

• JochD

Hej! Förlåt att jag inte svarat, fick problem med tarmarna och har legat på sjukhus lite. (Det är bättre nu)

Vad gäller gallsyreprovet så skulle det ta några veckor att få svar på det så jag vet inget än. Vi får se, är bara tre veckor kvar av graviditeten nu så jag får väl svar efter födseln säkert och då är det kanske bättre (hoppas jag) :)

Svar på tråden Gallsyreprov