• Dolphingirl

Introducera mjölk - hur?

Min dotter är allergisk mot mjölkprotein och jag har ätit mjölkfritt så länge jag har ammat henne. Slutade helt med mjölk när hon var ca en månad och jag fick en "ny" nöjd bebis. Idag är hon 9 1/2 månad. Nu ammar hon bara en gång tidigt på morgonen och det är nog mest för att kunna somna om en stund till. Annars äter hon puréer och mjölkfritt gröt. Eftersom hon ammar så lite nu så har jag testat att börja med mjölk igen i lagad mat och det har funkat bra. Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. BVC tycker att jag ska introducera mjölk i hennes mat med. Hur gjorde ni?

Gabriel 080804 + Elise 130309
  • Svar på tråden Introducera mjölk - hur?
  • SockerStinn

Vi introducerade i ugsbakad mat först, sen kokt och stekt och sist otillagad. Först lite smör, sen mjölk och sist ost eller mycket mjölk/grädde. Vi skulle ta varje steg under en månad för att öka chanserna att lyckas, men andra förespråkar större mängd direkt för att se om allergin växt bort av sig själv. 

Tänk på att vassle och kassein är olika proteiner och man kan vara allergisk mot det ena men inte det andra. I ost är det koncentrerad kassein, men nästan ingen vassle, och i messmör är det mest vassle. 

• Kattflickan

Jag började försiktigt med mjölk i min mat, exempelvis ost på mackan. Sen började jag blanda i en liten del vanlig barngröt i den mjölkfria och ökade den andelen. Det gjorde jag iofs vid ca 7-8 månaders ålder. Nu är dottern 10 månader och äter helt och hållet vanlig mat.

Förresten! Använder du risbaserad mjölkfri gröt? Ge inte för stora portioner av den då den troligen innehåller arsenik! Se Livsmedelsverkets hemsida.

• Dolphingirl

Hon äter sempers mjölkfria 4 månadersgröt och endast en gång om dagen.

Gabriel 080804 + Elise 130309
Svar på tråden Introducera mjölk - hur?