• Anonym (tovil)

Hur mycket alkohol över jul?

Har en ganska ny relation med en kvinna i 40-årsåldern och firar nu jul med henne för första gången, med hennes släkt och vänner. Vi har umgåtts över helgen, 23:e och julafton. Det som slår mig är att det konsumeras mycket alkohol jämfört med vad jag är van vid. Själv kommer jag från en ganska stor familj men där i nästan ingen konsumerar alkohol runt juldagarna.

Vore tacksam om ni vill berätta om era traditioner/erfarenheter. Vad är "normalt"?
    Hur mycket dricks per dag? Hur mycket vin? Hur mycket öl? Whiskey? Annat?

Glöm inte mellanölen i era siffror också. En halvliter mellanöl motsvarar ju lika mycket alkohol som ett glas vin.

Tack på förhand

• Svar på tråden Hur mycket alkohol över jul?
  • Lena

En lättöl och två snapsar på sju vuxna på julafton och en Bib rött idag på sju vuxna.

• Tow2Mater

Eftersom  alla familjer är olika finns inget mera "normalt" än andra, så länge ingen spårar ur, beter sig illa eller minderåriga barn lider av det.

Men eftersom detta är FL, kommer allt over 2 folköl att vara "onormalt" då det "normala" här verkar vara att bli full på två st folköl.

• Anonym (bg)

Mormor, mormors "kompis" och morfar drack var sin kopp starkvinsglögg på julafton. I övrigt dracks mineralvatten och julmust.

• Anonym (Mumma)

En kopp glögg innan maten Mumma och nubbe som dryck till julbordet En avec till kaffet Sen vid åtta brukar släkten gå hem

• gbgumman

Dan innan jul
    Mannen och jag dela på en julöl till första skinkmackan.
    Julafton
    Alla vuxna som inte körde drack en snaps var. Sedan dela vi på några julöl till maten.
    Idag
    mannen och jag dela på en öl till lunch. Jag tar nog ett glas vin i kväll och mannen en öl.

• hallontroll

1 fläder snaps , 1 cider eller 1 glas vin max. Kan bli mindre eller dricker bara mineralvatten. Dricker aldrig mer.

• RubyRed

Jag drack ett litet glas vin igår. Idag tänkte jag slå till med en baileys coffee.

Det mesta någon här drack igår var en öl och ett halvt glas vin.

Förra julen var såkallat vit. Vi är inga stordrickare direkt men tycker inte att julen nödvändigtvis behöver vara helnykter så länge ingen är full :)

• anyXX

Här såg det ut såhär: Dagen innan julafton, lite rött vin när barnen lagt sig, kanske 1-2 glas var. Några av de vuxna tog 1-2 öl till middagen också. Julafton drack några ab de vuxna en öl (starköl) till maten, ingen snaps. Innan maten tog de flesta vuxna en kopp glögg ( vinglögg) På kvällen tog några av de vuxna en whisky och några tog en öl till maten Jag tycker det är godast med julmusttill maten och gillar inte att dricka vid lunchtid. Annars tycker jag som någon annan skrev ovan att det viktiga är att det dricks för att det är gott och ingen blir full.

flicka 2008 & pojke 2010
  • missan75

Jag drack två glas vin och ett glas bubbel i går.

Min man ett glas vin, två öl och en whiskey. Tidsspannet för oss var mellan 14-01.

• Anonym (tovil)

Tack för alla svar

Då ligger min tjej i överkant, antar jag.
    På 2,5 dagar blev det för henne en halv flaska vinglögg (10%), 2 mellanöl (50 cl) och totalt en flaska vitt vin (14%).
    Övriga drack ungefär lika mycket.

Själv drack jag ett glas vin och tycker ovanstående inte känns helt sunt.
    Dock ingen onykterhet i sikte ännu.
    Vad tycker ni?

God Jul

Svar på tråden Hur mycket alkohol över jul?