• Sommaren12

Min 16-månaders vill inte äta! Råd tack!

Min dotter är ganska kräsen med maten öht, hon har hela tiden haft en bestämd åsikt om vad som går hem och inte, men nu sen ca en månad tillbaka har det tagits till nya höjder. Hon vill i princip aldrig äta. Eller rättare sagt, först vill hon äta (pekar på stolen och är ivrig) men sedan dissar hon allt som serveras. Det spelar ingen roll om hon äter ensam eller med oss, på sin barnservis i plast eller på våra "riktiga" tallrikar och även om vi serverar mat som vi VET att hon vanligtvis älskar så har hon ändå bestämt sig redan innan hon smakat; NEJ! Hon skakar på huvudet och puttar undan maten, ibland slänger hon den i golvet. Vi börjar känna oss så jäkla uppgivna nu. Senaste veckan har hon i princip levt på välling, russin, riskaka och bananbitar spritt över dagen. Ibland vill hon inte ens ha vällingen. Allt annat i hennes liv är som vanligt.
    Känner nån igen detta? Är detta nån slags trots? Går det över i så fall? Eller bör vi kontakta BHV eller dietist? :(

• Svar på tråden Min 16-månaders vill inte äta! Råd tack!
  • krompa

Hur har hon bajsat den senaste tiden? Mina barn har reagerat liknande när de blivit förstoppade. får hon bara ut lite flytande bajs kan det vara en bajsklump ivägen så det stoppar upp högre upp i tarmen.

Dessutom är hon i en ålder då de generellt äter mindre.

• Sommaren12
    krompa skrev 2013-12-25 14:23:04 följande:
    Hur har hon bajsat den senaste tiden? Mina barn har reagerat liknande när de blivit förstoppade. får hon bara ut lite flytande bajs kan det vara en bajsklump ivägen så det stoppar upp högre upp i tarmen.

Dessutom är hon i en ålder då de generellt äter mindre.
    Just nu är hon faktiskt förstoppad men det har hon inte varit hela tiden, för det mesta har bajset varit normalt. Men att de äter mindre är väl att de äter mindre portioner i så fall? 

Idag såg det ut som så att hon åt frukost kl 8, vid 13.30 försökte jag få henne att äta en pannkaka (hennes favoritmat) men hon vägrade för att nu en timme senare äta den utan problem. Det känns som hon bara bestämmer sig för att "jävlas" med oss ibland. 
  • Arbetsvegan
    Sommaren12 skrev 2013-12-25 14:51:46 följande:
    Just nu är hon faktiskt förstoppad men det har hon inte varit hela tiden, för det mesta har bajset varit normalt. Men att de äter mindre är väl att de äter mindre portioner i så fall? 

Idag såg det ut som så att hon åt frukost kl 8, vid 13.30 försökte jag få henne att äta en pannkaka (hennes favoritmat) men hon vägrade för att nu en timme senare äta den utan problem. Det känns som hon bara bestämmer sig för att "jävlas" med oss ibland. 

Du säger att det känns som hon jävlas med er och jag tror att du är inne på rätt spår, att hon testar sin vilja. Ni blir oroliga vilket visar henne handgripligen att HON kan få saker att hända.

Hur vårt det än är tycker jag att du ska pröva med att slappna av, att mantra "barn svälter inte ihjäl frivilligt" och sen bara rycka på axlarna när hon inte vill ha och ungefär samma engagemang när hon vill ha.

Man är inte duktig när man äter man gör det för att man måste och därför anser jag att man ska uppmuntra ätande lika lite som icke-ätande om du förstår hur jag tänker?

När hon väl inser att hennes vilja inte ger någon effekt kommer det förhoppningsvis att återgå till det normala. För mina matvägrande barn tog det ett par dygn. Men det ÄR skitsvårt att försöka uppträda som om allt är kolugnt. Det går men fasiken vad det krävs mycket järnvilja.

• Sommaren12
    Arbetsvegan skrev 2013-12-25 15:04:26 följande:

Du säger att det känns som hon jävlas med er och jag tror att du är inne på rätt spår, att hon testar sin vilja. Ni blir oroliga vilket visar henne handgripligen att HON kan få saker att hända.

Hur vårt det än är tycker jag att du ska pröva med att slappna av, att mantra "barn svälter inte ihjäl frivilligt" och sen bara rycka på axlarna när hon inte vill ha och ungefär samma engagemang när hon vill ha.

Man är inte duktig när man äter man gör det för att man måste och därför anser jag att man ska uppmuntra ätande lika lite som icke-ätande om du förstår hur jag tänker?

När hon väl inser att hennes vilja inte ger någon effekt kommer det förhoppningsvis att återgå till det normala. För mina matvägrande barn tog det ett par dygn. Men det ÄR skitsvårt att försöka uppträda som om allt är kolugnt. Det går men fasiken vad det krävs mycket järnvilja.

Tack för mycket bra tänk. Det där tror jag på! Ska försöka anamma det. Hon äter lite bättre nu när förstoppningen har släppt men det är fortf mycket att hon bara bestämmer sig för att hon inte vill ha.
  • Arbetsvegan
    Sommaren12 skrev 2013-12-30 11:28:53 följande:
    Tack för mycket bra tänk. Det där tror jag på! Ska försöka anamma det. Hon äter lite bättre nu när förstoppningen har släppt men det är fortf mycket att hon bara bestämmer sig för att hon inte vill ha.

Det var så lite så, det är bara kul att kunna ge lite reflektioner. Glad

Men jag vet hur j**a svårt det är att försöka spela att allt är lugn, för det ÄR inte det. Ett tips är att stänga in dig på toan en minut eller halv när allt känns övermäktigt. ...

Svar på tråden Min 16-månaders vill inte äta! Råd tack!