• Anonym (Vill bli mamma)

Närstående eller okänd donator, vad är bäst för barnet?

Jag och min man har försökt få barn i tre års tid. Orsaken till barnlösheten är manlig, han har väldigt få och dåliga spermier. Efter 5 ivfer med egna spermier så ger vi nu upp. Det är donatorspermier som gäller om vi vill ha ett barn.

Nu är det så att vi står i valet och kvalet vilken donator vi ska ha. Min man bror som har två egna barn har erbjudit sig att ställa upp. Han och hans fru har pratat om detta och båda känner att de vill göra det här för oss.

Vi vet att det skulle bli en konstig familj och att det kan vara jobbigt för alla inblandade men det jag främst tänker på här är hur barnet skulle känna. Vad är egentligen bäst för barnet?

En okänd donator som barnet kan leta upp när det fyllt 18. Fram till dess kanske gå och fundera på sitt genetiska ursprung, eventuella halvsyskon. Eller en känd donator som finns i barnets liv som farbror och där barnet vet att kusinerna även är halvsyskon.

Vad tror ni? Behöver bolla det här med andra känner jag, se det ur lite olika vinklar.

• Svar på tråden Närstående eller okänd donator, vad är bäst för barnet?
  • Anonym (okänd)

Jag hade valt okänd utan att tveka,,

• NKmamma

Jag hade valt okänd donator.
    Jag tror att det blir mindre förvirrat för barnet då.
    Å andra sidan kan det ju gå bra beror på hur ni hanterar det.
    Man kan göra korsdonation dvs att ni får en anonym donators spermier och någon annan för broderns spermier. Kanske vet ni detta redan?

Anonym (okänd) skrev 2013-12-23 11:33:02 följande:
    Jag hade valt okänd utan att tveka,,

Varför?
    NKmamma skrev 2013-12-23 11:53:50 följande:
    Jag hade valt okänd donator.

Jag tror att det blir mindre förvirrat för barnet då.

Å andra sidan kan det ju gå bra beror på hur ni hanterar det.

Man kan göra korsdonation dvs att ni får en anonym donators spermier och någon annan för broderns spermier. Kanske vet ni detta redan?

Det kanske blir förvirrat ja. Men å andra sidan så behöver barnet aldrig fundera på sitt genetiska ursprung heller. Tror att alla vi vuxna skulle sköta situationen bra ändå och vara öppna mot barnet redan från början. Det får ha två pappor helt enkelt, en genetisk och en "riktig".

Korsdonation vet vi om ja men det är inget som min mans bror vill göra utan han vill enbart donera till oss.

Skulle vilja ha lite fler tankar ur barnets perspektiv.
  • Limalie

Vad jag hört får man väll inte ens ha en närstående donator i Sverige? Men ni kanske bor någon annan stans?

Limalie skrev 2013-12-23 15:48:52 följande:
    Vad jag hört får man väll inte ens ha en närstående donator i Sverige? Men ni kanske bor någon annan stans?

Jodå det får man. Många som tror att man inte får däremot, vet inte vart folk får det ifrån. Men socialstyrelsen rekommenderar inte att man gör en närståendedonation pga att det kan bli jobbiga situationer för de inblandade. Man får prata med en beteendevetare innan och de ska väl godkänna det hela och reda ut att alla är med på noterna vad det innebär.
  • Anonym (donerat)

Jag har inga tankar från barnets perspektiv däremot kan jag ge dig en bit av vår "resa". 
    Min syster och hennes man var i er situation med flera misslyckade ivf i bagaget. Vilket gjorde att jag föreslog för min syster att jag kunde donera mina ägg till dem. De tänkte över det noga och senare efter träffar med läkare och samtal med beteendevetare då var vi redo att köra. 

Det resulterade i en graviditet och jag är nu moster! Glad
    Fördelen är att barnen alltid kommer veta sitt ursprung och de är lika sin mamma ( då vi är lika ). Nu är barnen inte så stora än men vi kommer alla vara öppna med hur de kommit till världen. 

För mig som donerat så skulle jag nog säga att jag har ett extra starkt moster-band till dem, men inte mer än så. För min del är jag så nöjd över att jag donerat och hur glada de är går inte att beskriva. Hjärta

För min syster kändes det mer rätt att jag donerade än en okänd donator, men där är alla olika. 

• Limalie
    Anonym (Vill bli mamma) skrev 2013-12-23 15:55:48 följande:

Jodå det får man. Många som tror att man inte får däremot, vet inte vart folk får det ifrån. Men socialstyrelsen rekommenderar inte att man gör en närståendedonation pga att det kan bli jobbiga situationer för de inblandade. Man får prata med en beteendevetare innan och de ska väl godkänna det hela och reda ut att alla är med på noterna vad det innebär.
    Ok där ser man.

Jag skulle alla gånger ta en okänd dock om jag var i det läget. Det kanske känns rätt och bra NU med närstående, men man vet aldrig i framtiden hur det kan utveckla sig trots allt.
  • Anonym (Svårt)

Svårt.

Man vet inte hur ert vuxna kommer att ta det, lägga sig i barnuppfostran.
    Barnet kan kanske tycka varför bor jag hos er, du är ju min pappa. jag vill bo där.

Men även om det skulle mot förmodan gå fel så har ni ju massor att berätta om barnets ursprung. Och barn har nog större chans att bli lik sin pappa än med annan donator.

Hur lika är männen? Kommer andra annars påpeka att barnet är lik farbror och att det kan vara otrohet?

Jag vet faktiskt inte alls! Prata med andra och kuratorer som är vana att ställa dessa frågor så ni kan avgöra vad ni tror stämmer med era värderingar.

Donatorer har de lovat att träffa barnen åtmistone en gång? Eller har barnen bara rätt till vem det är och därmed försöka söka upp donatorn?

Lycka till.

• NKmamma

Om barnet vill träffa donatorn så kan barnet få personuppgifter av den klinik där donationen gjordes.

Svar på tråden Närstående eller okänd donator, vad är bäst för barnet?