Känna sorg men "hon lever ju"
För några månader sen fick min mamma en stroke. Hon dog nästan och var medveteslös en tid.
Idag sitter hon i rullstol, kan inte använda sin höger sida, kan inte prata och saknar fortfarande en ganska stor bt av sitt skallben som behövdes ta bort för svullnaden som uppstod.
Jag är ganska ung, det är bara några år sen jag fortfarande bodde hemma och har varit väldigt nära min mamma i alla år. Vi har alltid umgåtts flera gånger i veckan och pratade i telefon flera gånger i veckan. Vi har festat ihop, åkt på festival ihop, har gemensamma intressen som vi delar osv.
Hon har också alltid varit mitt stöd, det är henne jag ringer när jag är ledsen/arg/glad eller om jag velar med något i livet. Det är mig hon ringer när hon behöver råd eller stöd osv.
Det säger sig självt att sjukdomen gjort saker och ting annorlunda.
Jag är verkligen glad att hon lever, jag älskar tiderna jag hänger hos henne på sjukhuset, jag pratar strunt, hon lyssnar, hon har blivit riktigt bra på att göra sig förstådd utan ord, jag målar hennes naglar osv. Jag är där nästan varje dag.
Men jag är också nere konstant. Jag är fruktansvärt ledsen, jag orkar ingenting, är trött och ovillig. Jag är sorgsen helt enkelt, jag sörjer det som är förlorat men känner så extremt dåligt samvete samtidigt. Det känns som att jag inte har någon rätt att vara ledsen då hon ju faktiskt lever.
Har någon upplevt något liknande? Att ni sörjer utan att ni borde? Jag har ingen att prata med om de här känslorna, min mamma är min enda familj och hennes sambo och jag har inte den relationen så att man kan prata om sånt, och min sambo är världens bästa stöd, men jag vill inte dra ner honom hela tiden.