• vovven123

Ok?

Min dotter och jag skulle duscha igår (vi gör det tillsammans). Vi började klä av oss och hon blev klar först, då sa hon: vad fin tröja du har, fina byxor, den också fin (peka på bh:n) och sedan sa hon fina trosor och snippan är också fin. Hon petar på min snippa ibland! Är detta ok? OBS! Hon är 4 år.

• Svar på tråden Ok?
  • Tirem

Allt fram till att hon petar på ditt underliv var väl ok...

• Knäcken

Hon ser ju inte alls på detta med snopp å snippa på samma sätt som en vuxen. När man är barn är det som vilken kroppsdel som helst. Det är vi vuxna som sedan lägger värderingar i att det är mer "skämmigt", eller vad det nu är att visa könsdelar.

Så jag ser inget konstigt i det men kanske inte är nåt man ska uppmuntra.

• LSalander

Det är upp till dig att sätta gränser för vad som är ok och inte är ok.

• Queenie70
    Knäcken skrev 2013-12-22 19:59:19 följande:
    Hon ser ju inte alls på detta med snopp å snippa på samma sätt som en vuxen. När man är barn är det som vilken kroppsdel som helst. Det är vi vuxna som sedan lägger värderingar i att det är mer "skämmigt", eller vad det nu är att visa könsdelar.

Barnet har inte gjort nåt fel, men vid fyra är det nog hög tid att börja lära barnet om att vissa saker är privata och att man inte får ta på andras kön.
  • En blå giraff

Jag skulle bara säga till barnet att jag vill inte att du petar på min snippa för den vill jag ha för mig själv. Och sen inte göra någon mer affär av det. Min 2-åring är också nyfiken och vill titta/känna men då får man sätta stopp.

• vovven123

Tack för svaren! Om hon gör om det ska jag prata med henne.

• Hampe81
    Knäcken skrev 2013-12-22 19:59:19 följande:

Snopp och fitta menar du väl?
Svar på tråden Ok?