• Sulvi

Föräldralön tjänsteman

Hej! Ska ha snart gå på föräldraledig och har tjänstemannaavtal. Fick höra att jag får föräldralön utbetalt från jobbet när jag är föräldraledig. Har dock i te tagit reda på mer än så. Vad fick du som tjänsteman när du var föräldraledig? Vad jag förstår är det lite olika? 10% av lönen eller engångsbelopp? Nyfiken

• Svar på tråden Föräldralön tjänsteman
  • Alexi

Jobbar du statligt alltså? Då är det typ 10 procent som läggs på varje utbetald sgi-dag och betalas ut när man lämnat in fks utbetalningsavier.

• Familjen Fri

Jag får ut 10% av mellanskillnaden, i 150 dagar, som jag förlorar när jag är föräldraledig.

Vid första barnet hade jag samma avtal men det sa då att om ledigheten bryts innan 150 dagar så förlorar man den resterande ersättningen. Självklart visste jag inte om detta och bröt ledigheten efter en månad. Jag hade hellre sett Gudrun Schyman bränna pengarna på valfri korvgrill än att låta dem brinna inne hos arbetsgivaren pga dålig information.

• Gladskit

Det beror på avtal och lokala policys om man får ersättningen utbetald per månad eller i klumpsumma. Jag har varit med om båda. Ibland kan det också vara så att man får en del när man går på ledighet och resten när man är tillbaka och har arbetat x antal månader.

Svar på tråden Föräldralön tjänsteman