• Åsa

OK att dagispersonal namnar barnens kläder?

Det är besvärligt för dagispersonal med en massa onamnade kläder på avdelningen; kläderna hamnar fel och det ägnas onödig tid åt att leta. Någon förälder glömmer att namna enstaka plagg, någon annan struntar konstant i det. Det finns dagis där personalen gissar efter förmåga, där allt läggs i "onamnat"-hög och så förekommer det att någon personal tar på sig att själv skriva namn på plaggen, i irriterad frustration eller bara som praktisk hjälp.
    Vad tycker DU om namning från personals sida?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK att dagispersonal namnar barnens kläder?
  • IsDimma

Jag som personal skulle aldrig göra det. Men jag lägger konstant allt som inte är märkt i upphittatlådan. Även om jag vet vems det är.

• Capt Janeway

Personalen ska inte ge sig på någon annans ägodelar. Däremot kan personalen tydligt tala om att att någon typ av märkning av kläderna behövs.

• daxförnästa
    IsDimma skrev 2013-12-21 12:52:12 följande:
    Jag som personal skulle aldrig göra det. Men jag lägger konstant allt som inte är märkt i upphittatlådan. Även om jag vet vems det är.

Varför gör du så? Onödigt. Tänk om personal på äldreboenden höll på så där för att anhöriga missat att märka kläder. Det är inte ok. På förskolan min dotter går på har barn o personal koll på allas grejer tillsammans. De som är riktigt små o behöver hjälp ska ju klar på och kläs av så de är ju inte svårt att ta grejerna ifrån deras plats.
  • Dr Mupp
    Vissa ska inte jobba inom ett serviceyrke. 

Nej det är inte ok att personalen märker. Gissa hur förbannad jag blev när jag kommer till dagis och personalen skrivit en tjock tusch på utsidan på sonen nya gummistövlar. Framförallt när de faktiskt vara märkta i skaftet på insidan.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Sweet life
    Jag gör likadant på order från förskolechefen eftersom majoriteten av våra föräldrar fullkomligt skiter i att namna trots mängder av påminnelser...
  • Jennie med ie

Inte utan att fråga föräldern, nej. Jag ber dem namna, erbjuder en penna, eller frågar om det är okej att jag skriver. Men gör det inte på eget bevåg hur sugen och irriterad jag ibland än är.

• Minniemousemommy
    Åsa skrev 2013-12-21 12:41:42 följande:
    Det är besvärligt för dagispersonal med en massa onamnade kläder på avdelningen; kläderna hamnar fel och det ägnas onödig tid åt att leta. Någon förälder glömmer att namna enstaka plagg, någon annan struntar konstant i det. Det finns dagis där personalen gissar efter förmåga, där allt läggs i "onamnat"-hög och så förekommer det att någon personal tar på sig att själv skriva namn på plaggen, i irriterad frustration eller bara som praktisk hjälp.
    Vad tycker DU om namning från personals sida?

Är man så dum att man fortsätter skita i att namna tycker jag att det är rätt åt dom föräldrarna att dagispersonalen namnar kläderna. Om man bara råkat missa att namna så är det väl inget problem och någon annan namnar. Det skrivs ju på namnlappen som är gjort för att skriva barnets namn på. Är kläderna ärvda eller lånade så kan väl föräldrarna köpa klisterlappar som lätt kan tas av och skriva namnet på dom.

Gör man inte det man ska så blir man oftast straffad så jag tycker att dagisfröknar ska få namna utan att bittra föräldrar ska klaga på det. Skulle jag vara fröken och något blivit arg för att jag namnat dennes barn kläder så hade jag bara sagt att det aldrig hänt om du gjort som jag och alla andra fröknar sagt från början. Namnge dina barns saker, annars blir det riktigt svårt för dagisfröknar att klä på dom när dom ska ut eller liknande.

• Minniemousemommy
    Dr Mupp skrev 2013-12-21 13:08:40 följande:
    Vissa ska inte jobba inom ett serviceyrke. 

Nej det är inte ok att personalen märker. Gissa hur förbannad jag blev när jag kommer till dagis och personalen skrivit en tjock tusch på utsidan på sonen nya gummistövlar. Framförallt när de faktiskt vara märkta i skaftet på insidan.
    Det är ju en helt annan sak, det är ju att förstöra. Hade dom skrivit på lappen som finns i kläder som ska namnas, så hade det varit okej. Var den som förstörde din sons gummistövlar efterbliven eller? Vem tusan skriver utanpå kläderna? Jag hade också blivit riktigt arg, speciellt om du redan namnat dom. Hoppas du fick ersättning och kunde köpa nytt, idioter finns det överallt.
  • Duckan

Nej. Hände oss en gång att de skrev stort och fult i en solhatt. Det uppskattades ej.

• Burberry

Självklart de får märka om föräldrarna är så lata att de själva inte ids göra det. Personalen på dagis har nog vettigare saker att göra än att hålla reda på omärkta kläder.

Svar på tråden OK att dagispersonal namnar barnens kläder?