• Anonym (Hjälp)

Fråga ang. testamente och bouppteckning.

Är en del i släkten och vi är inte riktigt överens om hur vi får gå till väga frågar därför här.

I en avliden släktings äldreboendes kassaskåp finns nyckeln till ett bankfack där testamentet ligger. Får vi öppna bankfacket för att komma åt testamentet? Enligt en släkting får detta inte ske innan bouppteckningen gjorts. Men samtidigt ska äldreboendets lägenhet tömmas och då kan vi råka kasta eller dela ut till fel person något som det står om i testamentet, eller? Hur gör man för att handla korrekt? Någon som vet?

• Svar på tråden Fråga ang. testamente och bouppteckning.
  • Anonym (öppnas!)

Det SKA öppnas innan bouppteckningen är klar. Kan finnas saker där till och med som ska tas upp i bouppteckningen. Och hur ska ni kunna bouppteckna utan att ha kollat? Skicka in bouppteckningsmannen (eller kvinnan) på banken snarast!

• Anonym (vet inte)

Jag vet inte men det enda rätta låter som att ni får packa ner allt, noga märka upp kartongerna och förvara dem någonstans tills bouppteckningen är gjord och ni kan komma åt testamentet.

Rent skräp kan ni ju så klart kasta, men inga saker. Kläderna kan ni säkert göra er av med om det inte finns speciella kläder, så som tex en frack el liknande.

• Grappa

Nej ni får inte öppna det, om inte den som är utsedd till boupptecknare gett er klartecken.

• Anonym (Hjälp)

Verkar vara lite olika bud här inne. Finns det någon som är säker på sin sak?

• Anonym (Hjälp)

Begravningsentreprenören trodde tidigare att testamentet låg i kassaskåpet på äldreboendet och hade då gett medgivande till mig att hämta testamentet (fast jag hade tänkt ha med resten av de som står med i testamentet då så att det inte skulle bli något strul). Men nu vet jag inte hur jag gör och jag vill att allt ska gå så smidigt till som möjligt...

• Grappa
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-12-21 11:57:09 följande:
    Begravningsentreprenören trodde tidigare att testamentet låg i kassaskåpet på äldreboendet och hade då gett medgivande till mig att hämta testamentet (fast jag hade tänkt ha med resten av de som står med i testamentet då så att det inte skulle bli något strul). Men nu vet jag inte hur jag gör och jag vill att allt ska gå så smidigt till som möjligt...
    Är begravningsentreprenören boupptecknare? Annars har h-n inte rätt att ge dig ok på det. För övrigt kommer banken inte låta dig gå in i bankfacket utan papper på att du har rätt till det.
Svar på tråden Fråga ang. testamente och bouppteckning.