Trombyl och epidural
Jag har på eget bevåg ätit 1/4 albyl minor om dagen, dvs ca 60 mg acetylsalicylsyra. Min barnmorska har vetat om detta och pratat om det med en läkare. Alla mina värden har under hela graviditeten varit mycket bra. Jag har också mått väldigt bra hela tiden och jobbade heltid fram till för bara någon dag sedan. Jag är beräknad till den 26:e december, dvs. Jag är snart fullgången. Nu till min fråga. Min BM sa att jag skulle sluta med acetylsalicylsyran efter vecka 36, men jag gjorde inte det. Jag har gått ned till 1/6 dels tablett, men inte slutat alltså. Jag är nästan 40 år och har läst så mycket om att moderkakan och allt annat fungerar så mycket sämre när man är äldre som jag, så jag har inte riktigt vågat sluta. Min BM frågade mig aldrig om jag slutat och jag sa inget, vi har en tid kvar om jag skulle gå över tiden, annars kommer jag inte träffa henne förrän på efterkontrollen. Vad innebär det att jag inte slutade i vecka 36? Får jag inte ta epidural nu. Hur länge sedan måste man ha slutat med acetylsalicylsyra för att få ta eda, dvs hur snabbt går medicinen ur kroppen? Är det något annat jag ska tänka på? Det är mitt första barn, men jag har tidigare fått missfall (som senast i vecka 12).