• Mellva

1åring som inte sover. Snälla hjälp!

Jag orkar verkligen inte mer nu! Vi har en son på 1 år som har strulat med sömnen från dag ett! Han har alltid haft extremt svårt att komma till ro, vaknar flera gånger varje natt, och många nätter ( just nu fyra i rad) är han vaken i TIMMAR. Han ligger bara och vrider och vänder och är vaken. Han är väldigt aktiv på dagarna, så han borde ha ett stort behov av att få lite sömn. Han somnar mellan 19-20 på kvällen, äter lunch vid 11.30 och sover middag i snitt 1 1/2 - 2 timmar. Det är allt han sover på dagen. På morgonen vaknar han 05-06.30 beroende på när han somnat. Han får ersättning när han vaknar på natten vid 23. Somnar i sin egen säng som står i vårt sovrum. Från 23 sover han mellan oss. Senaste nätterna har han vridit och vändigt för att sedan vara vaken mellan 02-05. Sen kan det komma en kort period på någon vecka när han sover skapligt, sen börjar helvetet igen. Jag ska snart börja jobba och kan inte se hur det ska kunna funka. Jag orkar inte ha sån här sömnbrist mer nu! Att inte fått sova på ett år är hemskt :( och inte verkar det vända heller.. Kan det vara nått fel på honom?? Börjar seriöst undra. Någon som ve vad det kan bero på?

• Svar på tråden 1åring som inte sover. Snälla hjälp!
  • Lili78

han kanske inte behöver sova mycket. prova och lägga honom senare på kvällen. Det här säger av erfarenhet, mitt första barn var likadan och även nu den tredje som är 10 månader. både är väldigt aktiva och då tycker man att de borde sova hela natten men nej. 
    Jag lägger min 9 på kvällen , då sover han till 7 på morgon,ibland vaknar han o vill ha välling 1-2 per natt men somnar om . sen sover han mellan 1-2 timmar på dagen .

• Mellva

Ymmmi- ja, mina tankar har börjat gå i sådana banor. Att det kanske är nått sånt som är fel. Men han har inga andra symptom? Hur är det för din tvååring? Lili78 - Ja jag kanske ska försöka lägga honom ännu senare. Tycker det är så svårt att skjuta på hans sänggående för han blir övertrött. Tak för svaret!!

• Rosa Fluff

Jag har ingen lösning men vill skriva att du inte är ensam. Har en 19 månaders som sover som en kratta. Det går inte att beskriva tortyren det innebär med sömnbrist. Folk säger att vi ska dela på nätterna men jag klarar knappt ta en natt själv. Vi får ofta bytas av efter halva natten. Och båda jobbar. Ibland bryter jag totalt ihop av utmattning.. Men man kämpar, man måste orka. Det värsta är att det märks på sonen nu. Han behöver mer sammanhängande sömn..

Så du är inte ensam i alla fall : ). Kram

• MissMimsan

Har haft samma problem tidigare. Det enda tipset jag har som gjorde att hon alls kunde sova en hel natt från början är att sluta ge ersättning när han vaknar efter "läggdags" jag gav henne bara vatten så hon inte skulle vara törstig och till slut slutade hon vakna. Hon har haft ett "återfall" men det gick över efter några nätter.

Kan han sova i eget rum? Vi märkte att vår dotter blev störd av oss när vi kom in för att lägga oss och därför vaknade och inte kunde somna om i sin egen säng.

Nu har vi problem med att hon vägrar sova på kvällen istället men hon sover iaf när hon väl sover. Hoppas det vänder för er också snart!

• ymmmi

Våran dotter märktes det på först när hon bar 1 år och 4 månader. Då klarade hennes mage inte av det längre oxh det blev diaree under 1 månads tid flera ggr per dag.
    Tills barnmotagenen tog emot oss oxh avföringsprov gjordes. Det märks direkt ifall hon har fått i sig mjölk under dagen för så sover hon jätte dåligt under natten. Hon har sovit dåligt sedan dag 1.
    Varit torr i huden med har hon varit när det är vinter. Men inte denna vinter.

• Mellva

Rosa fluff - tack för stödet, skönt att veta att det finns fler med samma problem. (Även om man inte önskar någon att ha det så). Jag bryter också ihop ibland, ser liksom inte nått slut på eländet. Det är verkligen tortyr att inte få sova, Som du säger. Det går inte att förstå om man inte varit med om det sj. Alla barn i vår omgivning sover bra, så jag har ingen att prata med känns det som.. Känns tråkigt när jag drömmer om fler barn, men känner att det inte är möjligt på bra länge pga. sömnbristen :( Kram till dig med! MissMimsan - ja, vi har bestämt att försöka sluta ge ersättning på natten nu! Vi ska även flytta honom till eget rum och se om det blir skillnad. Jag har märkt att han kan vakna till när vi lägger oss, så det är säkert som du säger att han blir lite störd.. Tack för tipsen! Ymmmi - okej, jag får prata med BVC och se vad de säger! Han har torrfläckar på ryggen vintertid.

• Mellva

Hm, sorry för tjock text, blir inte styckeindelning av någon anledning :S

Svar på tråden 1åring som inte sover. Snälla hjälp!