• Anonym (Undrande)

Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?

Säg att du träffar någon ny, spännande person som du vill lära känna mer och efter ett tag väcks starkare känslor och ni börjar dejta.
    Efter en period, ni har inte haft sex, berättar personen att han/hon är transsexuell och har gjort ett könsbyte.

Hur skulle du hantera det, eller iallafall hur tror du?

Personligen hade jag brutit. Skulle inte klara av ens tanken på att ha sex med en person som inte är man "på riktigt". Sedan vet jag inte heller egentligen hur det fungerar för en sådan person.
    Vad jag förstått är det lättare att göra om en man till kvinna än tvärtom...

Jag tror jag skulle känt mig som att jag varit på väg att bli ihop med en kvinna och det är ett av det sista jag skulle kunna tänka mig. Då är jag hellre själv.

Nästa tanke, en omopererad man eller kvinna... se du på personen som det "nya" könet eller som en person omstöpt i fel form?

• Svar på tråden Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?
  • Mamori

Jag skulle inte haft något problem med det. Har dejtat en person som föddes som intersexuell dvs med osäker könstillhörighet. I det landet var personen tvungen att ha ett kön och uppfostrades och registrerades som flicka fast har alltid känt sig som en pojke och bytte senare kön. Det enda problemet jag tänker på är väl om det skulle gå att få biologiska barn.

• lykantrophona

Om det låg i historien, och personen var attraktiv, så skulle jag inte bry mig om att personen fötts annorlunda. Jag ser faktiskt inte vad det spelar för roll, om personen ändå ser ut helt "vanlig" ut. Har jag fallit för personen, och det enda som ändrats är informationen, inte personen i sig, så tror jag inte jag skulle ha brytt mig. Skulle inte känna mig "lurad" såvida inte personen medvetet dolt det länge för mig (t ex genom att undvika svara på frågor om barndomen).

Däremot skulle jag tycka det var svårt ifall jag hade en partner som ville genomgå könskorrigerande behandling - det kommer vara en lång tid, kanske för alltid, som personen helt enkelt ser androgyn ut och androgynitet är avtändande för mig. Det hade varit ungefär som att höra ett ens partner ville ändra sitt utseende till något man tycker är jättefult. Men själva känslan, att identifiera sig som något annat än det man är född som, kan jag absolut sympatisera med. Jag rår tyvärr inte för att även om jag tänder på både män och kvinnor, så tänder jag inte på mellanting. :/

• Anonym (Undrande)

Har det betydelse om man är bisexuell?
    Jag menar att då är det ju OK med båda könen...

Tror att de yngre har lättare att acceptera sånt här än de lite äldre.

• Anonym (beenthere)

har dejtat person som var uppenbart transsexuell, men det var bara sexigt. 
    problemet är väl annars ofta just sexet: innan de genomgått korrigeringen kan det där med att få sex vara riktig svårt och svajigt (jag fick tex inget) . Och efteråt kan hormoner mm leda till att man byter sexuell läggning, även om det inte är det vanigaste. 

Jag tycker att det verkliga könet på folk är det de själva upplever att de har. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (beenthere) skrev 2013-12-20 23:33:31 följande:
    har dejtat person som var uppenbart transsexuell, men det var bara sexigt. 
    problemet är väl annars ofta just sexet: innan de genomgått korrigeringen kan det där med att få sex vara riktig svårt och svajigt (jag fick tex inget) . Och efteråt kan hormoner mm leda till att man byter sexuell läggning, även om det inte är det vanigaste. 

Jag tycker att det verkliga könet på folk är det de själva upplever att de har. 
    Jag är precis tvärtom, tycker att det är extremt osexigt.
    Kan inte heller se identifierande av kön som du gör men förstår absolut tanken, det känns bara så fel för mig.

Är det så, att man ev byter sexuell läggning... det var nytt för mig.
    Det sägs ju att sexualiteten är medfödd och isåfall stämmer inte det!
  • lykantrophona
    Anonym (Undrande) skrev 2013-12-20 23:23:24 följande:
    Har det betydelse om man är bisexuell?
    Jag menar att då är det ju OK med båda könen...

Tror att de yngre har lättare att acceptera sånt här än de lite äldre.
    Jag vet inte. Jag känner till många homo- och heterosexuella som inte skulle bry sig nämnvärt.

Sen finns det en massa missuppfattningar om hur "alla bisexuella" är. Folk brukar anta att jag skulle föredra en tjej med kuk, men så är det absolut inte, snarare finner jag den kombinationen avtändande. Visst, hade jag hånglat upp en snygg tjej och hon råkade ha kuk så skulle jag väl knappast springa därifrån skrikande... men jag skulle bli väldigt distraherad - ungefär som att se att partnern har något enormt ärr under kläderna eller så.

Kan du försöka förklara varför det skulle vara en så stor grej för dig ifall personen du blev kär i tidigare hade varit född som det motsatta könet eller som intersexuell?
    Känner du några transsexuella?
  • Anonym (Undrande)
    lykantrophona skrev 2013-12-20 23:46:49 följande:
    Jag vet inte. Jag känner till många homo- och heterosexuella som inte skulle bry sig nämnvärt.

Sen finns det en massa missuppfattningar om hur "alla bisexuella" är. Folk brukar anta att jag skulle föredra en tjej med kuk, men så är det absolut inte, snarare finner jag den kombinationen avtändande. Visst, hade jag hånglat upp en snygg tjej och hon råkade ha kuk så skulle jag väl knappast springa därifrån skrikande... men jag skulle bli väldigt distraherad - ungefär som att se att partnern har något enormt ärr under kläderna eller så.

Kan du försöka förklara varför det skulle vara en så stor grej för dig ifall personen du blev kär i tidigare hade varit född som det motsatta könet eller som intersexuell?
    Känner du några transsexuella?
    Först, nej jag känner ingen som är transsexuell.
    De enda jag "råkat på" är via TV, bloggar och sånt.
    Minns en person jag såg på TV som levde som man, som verkligen såg ut som en man och snygg dessutom, vältränad. Sedan visade de när h*n gick in i duschen och så fanns ingen kuk. Den människan som först var en vacker man blev då något jag inte riktigt vet vad jag ska kalla.
    Usch, det låter så cyniskt... som att jag skulle hata dessa människor. Det gör jag inte, inte alls. Men att därifrån kunna gå till att ha ett förhållande går bara inte.

De omopererade (till män) jag sett (återigen på TV) kan man se att kuken inte är "äkta". Jag vill inte ha sex med en protes...
    Varför?
    För att för mig är det inte en man och jag älskar bara med män.

• lykantrophona

Ja, du... Det är inte så snällt att säga att "de är inte riktiga män". Ett tips bara, ifall du inte vill såra någon.

Om du vill vara specifik ute i dejtingsvängen eller något, så kan du uttrycka dig hellre såhär: "Jag är intresserad av cis-män". Cis är nämligen motsatsen till trans, och låter mycket mindre dömande än att prata om "riktiga män" och "inte riktiga män".

Jag har träffat en del transpersoner. Ingen av dem är någon nära vän till mig, men träffat några har jag gjort. Om inte annat, så råkar man på dem när man besöker Pride. :P Jag ser dem som könet de presenterar sig själva som, använder rätt pronomen och namn etc. Något annat vore ohyfsat. Ibland kan det vara lite svårt att gissa vilket kön en person ska vara, men då är det ett tips att fråga. "Ursäkta Kim, men vilket pronomen föredrar du?"

• Philipsson

Bara vetskapen av att "kvinnan" man är med är "kvinna" blott tack vare kirurgi och hormoner skulle definitivt verka helt avtändande på mig.

Man respektive kvinna är man ju i varenda cell i kroppen, inte bara till de yttre attributen. Att det finns en del individer med avvikande kromosomuppsättning bortser jag från i sammanhanget. De är f.ö. mycket få.

• Anonym (Undrande)
    lykantrophona skrev 2013-12-21 00:19:13 följande:
    Ja, du... Det är inte så snällt att säga att "de är inte riktiga män". Ett tips bara, ifall du inte vill såra någon.

Om du vill vara specifik ute i dejtingsvängen eller något, så kan du uttrycka dig hellre såhär: "Jag är intresserad av cis-män". Cis är nämligen motsatsen till trans, och låter mycket mindre dömande än att prata om "riktiga män" och "inte riktiga män".

Jag har träffat en del transpersoner. Ingen av dem är någon nära vän till mig, men träffat några har jag gjort. Om inte annat, så råkar man på dem när man besöker Pride. :P Jag ser dem som könet de presenterar sig själva som, använder rätt pronomen och namn etc. Något annat vore ohyfsat. Ibland kan det vara lite svårt att gissa vilket kön en person ska vara, men då är det ett tips att fråga. "Ursäkta Kim, men vilket pronomen föredrar du?"
    Det är ju extra bekvämt o m de heter Kim som båda könen kan heta. =)

Nej, jag skulle självklart inte säga något om en "inte riktig man", jag är inte hjärtlös!
    Även om de för mig inte är det så behöver jag såklart inte säga det.

Känner till det där med cis men vet inte om det är så allmänt känt bland folk. Det känns mer som ett "inneord" i de kretsar där cis är mindre vanligt...
    Hade jag inte läst så mycket om just detta hade jag inte haft en aning om det.

Nej, folk får vara hur de vill men jag personligen vill ha en man som ÄR en man.
    Inte en omopererad kvinna.

När det kommer till intersexuella vet jag för lite för att kunna föra en egentlig diskussion.
Svar på tråden Hur skulle du hantera om den du dejtar bytt kön?