Sverigedemokraternas människosyn.
Vad anser ni att man kan dra för slutsatser om SDs människosyn?En liten överblick från delar av deras program.
Saxat från SDs principprogram.
"Liberalismen och socialismen är de två ideologier som dominerat och präglat det svenska
samhället under de senaste decennierna. Båda dessa ideologier betraktar i hög grad människan
som en i grunden god och förnuftig varelse, som förutom sin medfödda godhet och
rationalitet kan liknas vid ett tomt blad eller en konturlös lerklump, och som formas enbart
av den miljö och den sociala kontext hon möter under livets gång. Med denna utgångspunkt
betraktas destruktivitet endast som nedtryckt godhet och roten till destruktiva handlingar
härleds inte primärt till den individ som utför dem utan snarare till samhället som formats
på fel sätt och därmed i sin tur präglat individen på fel sätt."
Intressant koppling, hur kom ni fram till detta? Ni säger att socialister och liberaler anser människan vara förnuftig och samtidigt en konturlös lerklump.
Formad enbart av miljön? Vem eller vad är källan bakom detta menar ni? Inbyggd godhet?
"Vår strävan är att utforma politiken efter hur vi tror att människan är och inte hur vi
önskar att hon vore."Jaha vad menar ni då? *letar vidare*."Vår uppfattning är snarare att
människan är både konstruktiv och destruktiv och att det inom varje människa pågår en
daglig och livslång kamp mellan dessa motstridiga krafter, känslor, instinkter och drifter." Ok människans drifter är motstridiga och någon/något bestämmer vad som är destruktivt och vad som är tillåtna drifter. Vad?
"För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala
och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att
de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv
och att de flesta människor har lättare att visa solidaritet och empati med individer som man
upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör. Av detta drar vi slutsatsen att
en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader
har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle."Värderingarna ska kontrolleras av nationen okej jag förstår.
"Med nedärvda egenskaper som förenar en viss grupp av människor, men inte hela mänskligheten
menar vi framförallt, att det förutom de socialt konstruerade skillnader vars existens
vi erkänner"
Där av inlägg på FL i stil med detta så vi får det förtydligat:
"Nä, dom ska såklart inte befinna sig i våra länder öht. Men det löser vi då Marine Le Pen, Åkesson, Wilders och andra ansvarsfulla politiker har mer inflytande över Europas gränser.
Vi ansvarsfulla och landsvänliga vill ju som bekant inte belasta våra länder med destruktiva element som inte hör hemma i den moderna och sekulära delen av Världen.
Så det är både smidigare och billigare att hålla ziggisarna och mena-befolkningen utanför våra gränser än att bygga hus åt dom."
Tillbaka till dokumentet"Vissa individer
är till exempel födda med en stor teoretisk begåvning"
Vad bra att de tillägnat sig denna begåvning före de är födda. Avlar vi på dessa behövs inte skolan så mycket då antar jag."medan andra är födda med en
stor praktisk begåvning.""Samhället bör naturligtvis uppmuntra individen att bli så bra som
det är möjligt inom ramen för sina medfödda förutsättningar"
Medan andra behöver det ännu mindre då eftersom det anses vara utanför deras praktiska ram?!
"Miljön har visserligen en stor betydelse för individens
utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan."
Så därför vad?
"Vi tror alltså att människan är ofullkomlig, att människan förutom förnuft och rationalitetockså styrs av nedärvda känslor, instinkter och drifter och att vår individuella förmåga till
förnuftigt handlande och tänkande därför är begränsad. Dessutom inser vi att ett stort mått
av förnuft inte alltid medför förnuftiga beslut eftersom all information inte alltid finns
tillgänglig vid en viss tidpunkt. I byggandet av ett gott och långsiktigt hållbart samhälle kan
man därför inte enbart förlita sig på enskilda individers förnuft"Jaha, förnuftet och den fria viljan måste alltså kontrolleras av:
"Med utgångspunkt i denna syn på den mänskliga naturen blir politikens viktigaste uppgifter
inte att försöka riva ned alla de strukturer och kollektiv som omger individen utan snarare
att försöka skapa, stödja och upprätthålla normer, moral, lagar, sedvänjor, miljöer, beteenden
traditioner och gemenskaper som hjälper individen att bejaka de goda och konstruktiva
sidorna inom sig själv."