• enmammatill

Vittra Telefonplan

Hej!

Jag undrar om det är någon som har sina barn på Vittra Telefonplan och vad ni anser om den skolan?
    Jag är lite orolig för detta att det är så mycket Ipads (tycker inte det hör hemma i skolan riktigt) och miljön tycker jag också verkar lite stökig, men jag är intresserad av alla uppfattningar! Är ni nöjda/missnöjda?

Kom gärna med din åsikt!

• Svar på tråden Vittra Telefonplan
  • CallGirl

Har ingen åsikt om skolan men om ipads. Vi har barnen i en skola som arbetar mycket med dessa. Det man har sett i forskning är att om barnen får lära sig att skriva på dator först och för hand senare är att läsningen kommer fortare för att barnen inte behöver lägga tid på finmotorik som skrivning är. I vår skola använder man dessutom en metod som heter "skriva sig till läsning" där man också har ett att läsningen kommer fortare än med traditionella metoder. Ipads behöver således inte vara något negativt.

• caliningrad

Hm.... Barn som lär sig läsa med iPad gör det när de är 7-8 år och skriva för hand när de är 9-10 år. Texternas innehåll är extremt fattigt, man kan se dem på nätet. Oftast rättar inte ens lärarna stavfelen.
    Min dotter och hela hennes klass kunde läsa när de var 5 år som äldst och skriva ensidiga texter när hon var 6. Nu är hon 6,5 och skriver flersidiga texter utan stavfel. Naturligtvis lärde hon sig allt detta utomlands och med traditionell undervisning.
    Svenska barn har tyvärr blivit så lata att man måste locka dem med ipads. Man måste alltid sänka kraven mer och mer för att anpassa sig till barn uppfostrade helt utan krav. Tragiskt.

Svar på tråden Vittra Telefonplan