• Anonym (Missbrukare)

Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!

Jag skulle behöva råd, stöd, tips och pepp. Jag har ätit treo comp, som är otroligt beroende framkallande, i lite mer än ett år. Det började med huvudvärk vilket jag fortfarande har men jag känner själv att jag blivit en missbrukare då jag tar tabletterna på rutin och är "sugen". Jag tar 3-5 om dagen, börjar alltid morgonen med att ta en för att komma igång och bli av med lite huvudvärk (som jag alltid har när jag vaknar). För några veckor sedan hade min läkare semester och mina tabletter var slut, jag bestämde mig då för att sluta. De första dagarna var fruktansvärda, fick klassiska abstinensbesvär och dag 3-5 var jag både psykiskt och fysiskt sjuk. Dag 6-7 mådde jag mycket bättre men jag fick dag 7 en sån fruktansvärd huvudvärk, jag kunde inte jobba (var på jobbet men kunde inte tänka). Jag ringde då min läkare och förnyade receptet. Jag upplevde att abstinensen försvann efter 4-5 dagar och jag pratade men en beroendemottagning som sa att eftersom jag tagit relativt lite treo comp under en relativt kort period (ca 1 år) så skulle abstinensen försvinna ganska snabbt. Nu är mina tabletter snart slut och jag ser återigen min chans att sluta. Jag är bara så rädd för huvudvärken som jag vet kommer komma. Det andra symptomen kan jag ta för de går ju uppenbarligen över men jag är rädd när jag tänker på att det är jul och jag kommer sitta och må dåligt, framförallt ha ont i huvudet. Jag har fått en tid hos sjukgymnast-huvudvärksinriktad, om 2 veckor men den kommer ju inte trollas bort direkt även om det är ett steg att gå till botten med min grundproblem. Jag är i övrigt en "vanlig" tjej på 30 år med sambo och en dotter , jobbar och lever ett vanligt svenssonliv. Har inga missbrukare av något slag i min familj eller umgängeskrets. Jag skäms givetvis över detta, jag är ju liksom inte en "sån". Jag vet inte vad jag vill exakt med detta inlägg men kanske fler som varit i min sits, tycker det är skönt att höra att det finns fler "vanliga" och "ordentliga" människor som sitter i min sits. Kommentera gärna!

• Svar på tråden Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!
  • Philippa

Dra ned dosen långsamt istället för att sluta tvärt..... istället för 5 st en dag tar du 4 st under 3-4 dygn... sedan drar du ned en tablett per gång.....

Lycka till! Det går!!

• Birgitta2

Precis som ovan säger. Sätt ut långsamt. Då slipper du abstinensen.

• Anonym (Missbrukare)

Tack för att ni tipsar. När jag pratade med beroendemottagningen tyckte dem dock tvärtom, just för att jag tar "så få" tabletter (allt är ju relativt). Jag tycker att det är så svårt att inte ta om jag har dem hemma, har tagit två idag och för huvudvärken så räcker det så egentligen borde jag inte ta fler idag alls. Har dessutom kanske bara 5-6 tabletter kvar. Tycker det är lättare om jag inte har några hemma för då har jag liksom inget val. Jag kan ju såklart välja att inte ta fler fast jag har hemma men jag är så beroende att jag inte har någon som helst disciplin eller styrka att stå emot. Jag ska försöka idag, jag ska inte ta fler och mitt mål är att ikväll gå in och skriva här att jag inte tog någon mer under dagen.

• Anonym (lycka till!)

Precis som de andra säger så måste du trappa ner ganska långsamt om du vill lindra abstinensbesvären.
    Den aktiva narkotikaklassade substansen i treocomp är kodein och det är ett morfinderivat, dvs ett ämne vars effekter liknar morfin.
    Det som händer är att när du käkar treocomp så stimulerar kroppens endorfin-, serotonin- och dopamintillverkning. Slutar du tvärt så har kroppen inte vant sig vid att åter tillverka en normal mängd av dessa signalsubstanser vilket gör att du får ångest, blir deprimerad osv. 
    Brist på dessa signalsubstanser leder också till att du får ont (huvudvärk, allmänt ont i kroppen osv) eftersom de fungerar som kroppens egna smärstillande. 
    Bli inte förvånad om du får diaree och ont i magen. Anledningen till att det är ganska vanligt vid kodeinabstinens är att du helt enkelt fått i dig en jävla massa kemikalier så att kroppen har slutat tillverka viktiga ämnen.
    Du kan också uppleva stickningar/domningar i händer och fötter, förhöjt blodtryck, att det liksom blixtrar framför ögonen och att sömnen blir åt helvete jobbig. 

Följande saker tycker jag fungerar, men jag rekommenderar inte nödvändigtvis samtliga av uppenbara skäl.
    1. Köp receptfria tabletter för att återställa tarmfloran. Får du diaree så köp medicin mot det. 
    2. Rök/ät cannabis, det hjälper med signalsubstansnivåerna.
    3. Käkar du SSRI? Dubbla dosen tillfälligt, det hjälper också med signalsubstansnivåerna.
    4. Köp hem vitaminbrustabletter. Om du har intagit treocompen som brustablett är det skönt att ha kvar den vanan under abstinensen. 
    5. Sömntabletter! Sömnen kan vara åt helvete fuckad och det är jätteskönt att åtminstone få sova litegrann. 

Jag är väl inte en "vanlig" och "ordentlig" människa, men jag har en förkärlek till morfinderivat och vet hur jävliga de kan vara att sluta med.
    LYCKA TILL!

• EnLitenSvamp
    Philippa skrev 2013-12-20 11:05:48 följande:
    Dra ned dosen långsamt istället för att sluta tvärt..... istället för 5 st en dag tar du 4 st under 3-4 dygn... sedan drar du ned en tablett per gång.....

Lycka till! Det går!!

Be with a man who ruins your lipstick, not your mascara.
  • jeanette02

Trappa ut den som en annan skrev
    Du kan köpa vanlig treo med koffein/acetylsalicylsyra utan kodeinet. Du kan ta och lägga till en sådan brus och ta mindre och mindre av compen.
    Sedan också bra ide med att brusa något annat typ vitaminer. Det är en så lurig vana att brusa en treo på morgon mot ja, den hjälper ju mot allt som känns lite kämpigt på morgonen. Trötthet ,smygvärken i huvudet och strax känner sig pigg och klar. Har själv viss överanvändning av vanlig treo . 1-4 st om dagen särskilt runt ägglossning och många dagar under mensen.
    Något jag brukar göra är att jag tar en koffeintablett (finns på apoteket) och c-vitamin och då lurar man kroppen och pigg blir man också på samma sätt som med treo. 

• frappa

TS, man trappar ut treo compen.

Man minskar med typ en halv tablett var tredje dag, man lär sig detta med tiden vad som funkar bäst.

Sen det sista så tar man en halv tablett innan läggdax, så sover man åtminstone när man ska.

Efter en vecka, så skippar man helt treon, då bör din abstinens vara minimal och fullt hanterbar.

• Anonym (123)

Verkar ju som det var huvudvärken som fick dig på fall förra gången. Skaffa nåt annat mot huvudvärken, tex Ipren. Det är ingen långtidslösning men kan kanske vara en trygghet under julhelgen.

• Anonym (Missbrukare)

Hej, Tack för era tips, tyvärr kan jag som sagt inte trappa ner under så lång tid eftersom jag inte har tillräcklig med tabletter och jag vet att om jag förnyar mitt recept så är jag där igen. Jag har tagit en i morse, har två kvar så det blir en i morgon bitti och sen en tisdag morgon. Jag har gett mitt rör med de två sista tabletterna till min man som är fullt medveten om mitt beroende och har får "fördela ut" de sista två. Eftersom jag slutat en gång tidigare så är jag beredd på alla besvär, fick nästan allt sist. Diarré, svettningar, ångest och ett allmänt sjuktillstånd men som sagt, det gick över efter några dagar så jag vet ju att det går över. Inbillar mig att det är lättare då eftersom jag vet att det blir bra igen, när allt jobbiga har härdats ut. Nu är det bara att kämpa på, inga fler tabletter idag och jag har ingen tillgång till dem nu så nu har jag inget val. Förhoppningsvis blir det lite lite mildare den här gången dela eftersom jag vet vad jag har att vänta och dels så trappar jag ner till en om dagen i dag och två dagar framåt innan jag slutar helt. Tack för era kommentarer! Det är skönt att få skriva av sig!

• frappa
    Anonym (Missbrukare) skrev 2013-12-22 11:03:34 följande:
    Hej, Tack för era tips, tyvärr kan jag som sagt inte trappa ner under så lång tid eftersom jag inte har tillräcklig med tabletter och jag vet att om jag förnyar mitt recept så är jag där igen. Jag har tagit en i morse, har två kvar så det blir en i morgon bitti och sen en tisdag morgon. Jag har gett mitt rör med de två sista tabletterna till min man som är fullt medveten om mitt beroende och har får "fördela ut" de sista två. Eftersom jag slutat en gång tidigare så är jag beredd på alla besvär, fick nästan allt sist. Diarré, svettningar, ångest och ett allmänt sjuktillstånd men som sagt, det gick över efter några dagar så jag vet ju att det går över. Inbillar mig att det är lättare då eftersom jag vet att det blir bra igen, när allt jobbiga har härdats ut. Nu är det bara att kämpa på, inga fler tabletter idag och jag har ingen tillgång till dem nu så nu har jag inget val. Förhoppningsvis blir det lite lite mildare den här gången dela eftersom jag vet vad jag har att vänta och dels så trappar jag ner till en om dagen i dag och två dagar framåt innan jag slutar helt. Tack för era kommentarer! Det är skönt att få skriva av sig!

Dax du lär dig hantera dessa tabletter och är förutseende till den dag det är dax för uppehåll.

Har man en smärtproblematik, så är det inte ovanligt att dessa tabletter är enda som hjälper.

Jag har återkommande problem, och medveten om att man blir beroende snabbt.

Detta har gjort så man lärt sig med åren hur det funkar, och mina abstinensproblem är betydligt mildare än innan.
    Nått djupare sug har jag aldrig känt, så bråkar inte med den biten speciellt mycket.

Du har 2 tabletter, använd dessa till fasa ut din ev. abstinens som komemr.

Berätta för din gubbe att du vill ha en tab inför första natten.

Sen en ½ tab inför de två nästkommande nätterna.

För det är nätterna som är värst, med sina myrkrypningar främst.

Så har du fasat ut det okey, och bör tagit ner ev. abstinens en del.

Svar på tråden Hjälp mig med mitt treocomp missbruk!