• Sillö

När börjar högstadiet?

När jag själv gick i skolan för 100 år sedan var högstadiet 7-9. Är detta ändrat? Räknas även 6:an till högstadiet nuförtiden?

• Svar på tråden När börjar högstadiet?
  • Jacqueline

Nää 7-9 ska det väl vara iaf??På skolan här är det från förskoleklass upp till nionde.

• PrinsessanLeia

Eftersom läroplanen numera har mål och centralt innehåll för år 1-3,4-6 och 7-9 så skulle jag räkna högstadiet från sjuan

• Quinna85

Det där är olika beroende vilken kommun det gäller. Många skolor har infört 6:an till högstadiet.

• Mrs Green

Jag hörde att det ändrats tillbaka till 7:an i och med nya läroplanen, efter att ha varit från 6:an ett tag. Men det kanske inte är lika i alla kommuner då.

• VitSnö

Det råder inte förvirring för att man har betyg från 6an nu, men högstadiet har väl alltid varit 7-9?

• Punkster

Rent administrativt så är 7-9 högstadiet, men på vissa ställen går 6:or på samma skola. De hör alltså till högstadiet rent praktiskt, men inte administrativt.

• MKalle

Högstadiet finns inte, stadieindelningen försvann 1994. Begreppet finns fortfarande kvar men har egentligen ingen betydelse i dagens skola.

Svar på tråden När börjar högstadiet?