• Anonym (sonen)

vad händer när pappa dör?

Jag har aldrig haft någon kontakt med min pappa så när han dör kommer jag inte direkt att bli ledsen. Jag är enda släktingen vid liv, så jag antar att det är jag som ska ta hand om allt efteråt. Vad händer om jag inte vill? Jag vill varken ordna med hans begravning, komma på den eller ha något med hans pengar att göra. Kan man bara överlåta allt till nån?

• Svar på tråden vad händer när pappa dör?
  • Queenie70

Om du inte vill ha med saken att göra så sköts allt av kommunen.

• Kjell2
    Anonym (sonen) skrev 2013-12-19 13:10:34 följande:
    Jag har aldrig haft någon kontakt med min pappa så när han dör kommer jag inte direkt att bli ledsen. Jag är enda släktingen vid liv, så jag antar att det är jag som ska ta hand om allt efteråt. Vad händer om jag inte vill? Jag vill varken ordna med hans begravning, komma på den eller ha något med hans pengar att göra. Kan man bara överlåta allt till nån?

Vill du inte göra något slipper du. Då kommer allt städande, begravning odyl bekostas av dödsboet. Eventuellt arv kommer minska med motsvarande. Blir det arv kan du sjänka pengran till något välgörande ändamål t ex. Finns inga pengar står socialen i huvusak för allt.

Det skulle underlätta mycket för mynigheterna om du i alla fall kunde skriva på lite papper
  • Anonym (sonen)
    Queenie70 skrev 2013-12-19 13:19:42 följande:
    Om du inte vill ha med saken att göra så sköts allt av kommunen.
    ok, blir jag kontaktad av nån när han dör?
  • Kjell2
    Anonym (sonen) skrev 2013-12-19 13:21:46 följande:
    ok, blir jag kontaktad av nån när han dör?

Ja, med största sannolikhet
  • Li8001

Om personen som dör inte har några anhöriga alt. anhöriga som inte vill ta ansvar vid en bortgång tar socialtjänstens dödsboutredare vid. Utredaren kommer givetvis att ta en kontakt med dig där du då kan meddela att du inte vill ha något att göra i den fortsatta processen. De sköter då allt.

• Anonym (sonen)

Tack för alla svar! Då slipper jag bry mig om det.

Svar på tråden vad händer när pappa dör?