• HeltNormalt

Min sambos Ex betalar inte underhåll och hotar oss...

Hej !

Som rubriken lyder så betalar inte min sambos x underhåll för deras gemensamma barn.  Jag har under en tid pratat
    om detta för min sambo, men som säger att han kommer att hota henne med att ta barnet ifrån henne.
    Han kan säkert hitta på osanna saker som gör att han får rätt att ta vårdnaden.

Barnet får inte alla gånger träffa sin pappa, eftersom han " gör annat" han är iallafall upptagen. Istället så träffar barnet
    sin farfar dom helgerna barnet ska träffa sin pappa.  Pappan tar inget ansvar.

Jag vill gärna att han betalar underhåll för att han ska känna att han har ansvar ( såklart har han ansvar ), att man inte
    skaffar barn hur som helst.  Men hur ska vi göra ?

Om ni skulle sitta i samma sitts, hur skulle ni gå tillväga ?

• Svar på tråden Min sambos Ex betalar inte underhåll och hotar oss...
  • Anonym (Liz)

Sök underhållsstöd via försäkringskassan så får de ta striden med exet om pengarna för underhållet

• HeltNormalt
    FireLady skrev 2013-12-18 16:53:40 följande:
    Kontakta försäkringskassan om underhåll. Sen berätta hur länge han har vägrat. Lite orealistiskt att tro att han kan få full vårdnad med hans ointresse på alla plan.
    Ja men eller hur, jag vet inte alls vad han har fått det ifrån.  Tack för svar  :)

• Anonym (hmm)

Det är klart att han hotar med att ta barnet ifrån mamman. Det är det klassiska som många män tar till för att skrämma sina ex. Det finns absolut ingen substans i hans hot. Han kan inte bara "ta barnet ifrån henne". Såna saker avgörs av domstol och om jag förstått ditt inlägg rätt så har han redan ett umgänge men väljer att inte alltid utnyttja det. Dokumentera dessa tillfällen, gärna genom att ni mailar eller sms:ar. Då får han svårt att få utökat umgänge.

• Anonym (Hmm 2)

Ta kontakt med Fk samt så kan ni stämma på underhåll tre år tillbaka om jag inte minns fel. Större summa än vad man får via fk. Tar fadern inge ansvar och missköter sitt umgänge, visst att träffa andra släktingar är ju bra för barnet. Men dyker han inte upp osv och krånglar så skriv upp allt han gör som är fel och sen är det bara att rabbla upp det för honom. I värsta fall kan han till och med bli av med sin umgängesrätt... Är i en liknande situation här hemma. Fått till ensam vårdnad men eftersom umgängena är en massa krångel med(samt har hänt såkallade "olyckor") så har vi fått informerat att det kan bli både indragen umgängesrätt och besöksförbud för föräldern då den skadar barnet mer än är bra för det. 

Svar på tråden Min sambos Ex betalar inte underhåll och hotar oss...