• MiiM

skyddat SGI?

Hej!
    Jag väntar mitt första barn och har fått SGI uträknat av f-kassan. Jag har läst här och där om "skyddat SGI", vad innebär det? och hur kan jag skydda mitt SGI - hur länge? (Är för närvarande anställd som vikarie och vikariatet går ut ca en månad efter beräknad förlossning)

Och, är det först när barnet är fött som jag kan ansöka om att ta ut föräldradagar? 

Tacksam för svar,
    mvh MiiM

• Svar på tråden skyddat SGI?
  • Försäkringskassan

Hej!

De ersättningar som betalas ut från Försäkringskassan baseras på den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI). Grundregeln är att om man avslutar sin anställning och därmed inte längre har någon inkomst av arbete, så har man heller inte rätt till en SGI. Det finns dock situationer då man omfattas av SGI-skydd och har rätt att behålla sin SGI trots att man inte arbetar. Då kan man även få föräldrapenning utifrån den.

Den som är helt eller delvis föräldraledig med ett barn som är under ett år, omfattas av SGI-skydd. Det gäller oavsett hur mycket föräldrapenning man tar ut under tiden. När barnet fyller ett år upphör detta SGI-skydd att gälla, men du kan fortsätta att skydda inkomsten genom att ta ut föräldrapenning 5 dagar/vecka.

Ett annat SGI-skydd är att vara inskriven på Arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete i samma omfattning som man tidigare har arbetat.

Det finns ingen gräns för hur länge man kan skydda sin SGI.

Här kan du läsa mer om SGI och SGI-skydd under föräldraledighet:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Som gravid kan man ansöka om föräldrapenning upp till 60 dagar innan beräknad födelse.

Hälsningar

Harry, handläggare

Svar på tråden skyddat SGI?