• Anonym (Moster)

Nära släkting som far illa.

Jag har en syskonbarn som far illa. Barnets mamma är fd missbrukare och har mogenhet som en femtonåring.Jag misstänker att hon har börjat missbruka igen. Vänskapskretsen är inte av den bästa sorten om man säger så. Hon är inte alls någon bra mamma. Hon har förlorat vårdnaden helt och barnet bor nu hos sin pappa.

Pappan är missbrukare och extremt manipulativ. Barnet får ofta vara själv och har berättat mycket om hur det är hos pappan, Det är hemska historier.

Jag står inte ut med att barnet ska ha det så här. KAN jag inte göra något? Vad kan jag göra?

Jag önskar så att jag kunde ta barnet och låta barnet bo hos mig, där barnet skulle få det helt fantastiskt bra. Jag skulle ta hand om barnet som mitt egen. Jag hatar när barn far illa så här. Speciellt när det är så nära inpå.

Hjälp, är det någon som varit i min situation? Vad kan jag göra? :/

• Svar på tråden Nära släkting som far illa.
  • Anonym (Moster)

Jag har ingen kontakt med pappan. Det går inte att prata med honom alls. Missbruket har helt förstört honom.

• Anonym (ja)

Du kan ringa till socialtjänsten och berätta det du skriver här och vad barnet har berättat.
    Säga som det är och att du är orolig.

• Anonym (Moster)

Men vi har anmält till både polis och socialtjänst flera gånger. Det händer inget mera.
    Jag har ringt flertalet gånger både anonym och inte anonym utan att det blir något mer än en anmälan. Jag känner mig så himla maktlös när jag ser barnet. I somras fick jag träffa barnet några gånger när det var hos sin mamma, barnet mår INTE bra.

• Anonym (ja)
    Anonym (Moster) skrev 2013-12-18 15:40:50 följande:
    Men vi har anmält till både polis och socialtjänst flera gånger. Det händer inget mera.
    Jag har ringt flertalet gånger både anonym och inte anonym utan att det blir något mer än en anmälan. Jag känner mig så himla maktlös när jag ser barnet. I somras fick jag träffa barnet några gånger när det var hos sin mamma, barnet mår INTE bra.

Hur gammalt är barnet?
  • Anonym (Far illa?)

Hur far barnet illa?
    Hemska historier om när barnet är ensammet; vad menas med det?

vad säger soc  och polis när de lägger ner? De måste ju tycka det är okej.

• Anonym (insatt)
    Anonym (Moster) skrev 2013-12-18 15:40:50 följande:
    Men det kan vara så att man måste anmäla många gånger till soc. De vet vad som krävs för att kunna ge tvångshjälp till barnet och de krav som domstolen ställer är höga. Det du tror handlar om att "inget görs" kan betyda att domstolen inte ser det tillräckligt allvarligt och att soc är medvetna om att tvångsåtgärder inte skulle gå igenom. Då hjälper det att anmäla gång på gång. Minns att varje nedlagd utredning är avslutad dvs soc följer inte upp/övervakar vad som händer i familjen. För det krävs nya anmälningar! Anmäl igen! Det är ett barns mående det handlar om!
  • Anonym (ja)

Frågar igen hur gammalt barnet är. T ex skolbarn eller dagisbarn?

Min tanke är att ev finns annan part (dagis, skola, skolhälsovård) som TS kan kontakta. Kanske även de är oroliga och kanske en kontakt kan få dem att agera på sin oro och anmäla. Fler anmälningar bör innebära större chans till åtgärd.

• Anonym (Moster)

Barnet är nu 8 år gammalt.  Skolan har gjort orosanmälan, men den följdes inte ens upp.

Vi har nu anmält igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Men vi ger inte upp, jag tänker fortsätta.

För någongång måste väl barnet få det bra, hoppas jag :(

Hemska historier om när barnet är ensamt, det innebär misstankar om sexuellt utnyttjande, vanvård gällande mat och kläder.

• Anonym (22)
    Anonym (Moster) skrev 2013-12-22 21:55:05 följande:

Barnet är nu 8 år gammalt.  Skolan har gjort orosanmälan, men den följdes inte ens upp.

Vi har nu anmält igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Men vi ger inte upp, jag tänker fortsätta.

Hemska historier om när barnet är ensamt, det innebär misstankar om sexuellt utnyttjande, vanvård gällande mat och kläder.

Hur vet du detta när du inte har varit där? Du har ju ingen kontakt med pappan. Hur vet du att skolan gjort anmälan? Det är sekretess. Så du misstänker att pappan är pedofil? Det är inte dåliga anklagelser du svänger upp. Anmälde du syrran också? 
  • Anonym (-----)
    Anonym (Moster) skrev 2013-12-22 21:55:05 följande:

Fast om du gjort alla de här anmälningarna plus skolan och barnet ändå inte blir omhändertaget får du nog inse att soc för tillfället anser att barnet kan bo kvar hemma. Sen kan de kräva stödåtgärder etc men om det vet ju du inget om eftersom du inte har någon kontakt.

Du vet att det finns funderingar på att kriminalisera upprepade amälnigar va? ja säger inte att det vore rätt i detta fall men många gånger är det såna som är det största bekymret, folk som anser att de vet bäst, och anmäler tills det liknar stalkning.
  • Anonym (Far illa?)

Har hört riktlinjer om 20 anmälningar från skola, fsk innan soc utreder. Förhoppningsvis stämmer inte det.
    Om du är rädd att barnet far illa så måste du fortsätta att anmäla. 

• Anonym (Moster)
    Anonym (22) skrev 2013-12-23 02:12:44 följande:
    Hur vet du detta när du inte har varit där? Du har ju ingen kontakt med pappan. Hur vet du att skolan gjort anmälan? Det är sekretess. Så du misstänker att pappan är pedofil? Det är inte dåliga anklagelser du svänger upp. Anmälde du syrran också? 
    Vi har anmält både mamman och pappan, det har även skolan och socialtjänst gjort. Jag misstänker inget om pedofil, detta är vad som kommit fram i undersökningar och  i BUPsamtal med barnet. Har tidigare umgåtts med pappan, men inte längre, av olika anledningar. Barnet har nu ätstörningar och mår inte bra alls.
    Anonym (Far illa?) skrev 2013-12-23 15:11:20 följande:
    Har hört riktlinjer om 20 anmälningar från skola, fsk innan soc utreder. Förhoppningsvis stämmer inte det.
    Om du är rädd att barnet far illa så måste du fortsätta att anmäla. 

Vad hemskt. 20 anmälningar. Skrämmande :(

Anonym (-----) skrev 2013-12-23 02:23:43 följande:
    Fast om du gjort alla de här anmälningarna plus skolan och barnet ändå inte blir omhändertaget får du nog inse att soc för tillfället anser att barnet kan bo kvar hemma. Sen kan de kräva stödåtgärder etc men om det vet ju du inget om eftersom du inte har någon kontakt.

Du vet att det finns funderingar på att kriminalisera upprepade amälnigar va? ja säger inte att det vore rätt i detta fall men många gånger är det såna som är det största bekymret, folk som anser att de vet bäst, och anmäler tills det liknar stalkning.

Socialen vet ju inte hur boendet är hos pappan, då det är skilda kommuner som det handlar om.

Jag vet att det finns funderingar på att kriminalisera upprepade anmälningar. Men jag skulle nog faktiskt ta en sån anmälan om jag visste att barnet fick en bra uppväxt.

Svar på tråden Nära släkting som far illa.