• Tekaka

Hur äter era 6-7 månaders?

Hur äter era 6-7 månaders under dagarna?
    Hade vart kul och veta hur en dag ser ut hos er och vad ni ger, då jag sitter och planerar lite själv för våran lilla tös hur vi skall lägga upp dagarna med mat etc.
    Så man kan få lite tips=)

• Svar på tråden Hur äter era 6-7 månaders?
  • JVT

Min lilla tjej är visserligen 7,5 månad men enda skillnaden från när hon var 6 månader var att jag ammade till mellanmål. Och nu ammar jag inte alls längre. Hon är ganska liten för sin ålder, men äter mycket enligt de flesta. Hennes matschema ser ut så här:

7.00         1 port havregröt och lite fruktpuré
    9.15         lite frukpuré eller 1/2 frukt smoothie
    10.30       någon majskrok eller smörgåsrån
    11.30       lite mer än 1/2 burk puré (8 månaders) och lite fruktpuré
    14.30       en smörgås med mjukost och ibland lite fruktpuré också
    17.00       lite mer än 1/2 burk puré (8 månaders) och lite fruktpuré
    19.00       2 dl tunn fruktgröt (tunn så att hon kan dricka den ur pipmugg eftersom hon aldrig har tagit flaska och gillar inte varken välling eller mjölkersättning)

Hoppas det var till lite hjälp.

• Tekaka
    JVT skrev 2013-12-17 21:31:45 följande:
    Min lilla tjej är visserligen 7,5 månad men enda skillnaden från när hon var 6 månader var att jag ammade till mellanmål. Och nu ammar jag inte alls längre. Hon är ganska liten för sin ålder, men äter mycket enligt de flesta. Hennes matschema ser ut så här:

19.00       2 dl tunn fruktgröt (tunn så att hon kan dricka den ur pipmugg eftersom hon aldrig har tagit flaska och gillar inte varken välling eller mjölkersättning)

Tack så mycket!
    Hur gör ni på nätterna om hon vaknar?
    Jag försöker sluta amma men har en tuttig liten tjej, som vägrar flaska om hon inte får sitta i matstolen, så att ge henne flaska mitt i natten oavsett ställning går inte
  • Flickan och kråkan

Min yngsta blir 6 månader på söndag. Han har bara smakat någon tesked gröt, lite banan samt slickat av något finger med potatismos och smaskat på lite bröd. Han ammar fortfarande uteslutande. Ska börja med smakportioner nu är tanken.

• Sophie13

Drygt 6 månader här. Amning hela dygnet samt lunch mitt på dagen (0,5 dl mat + fruktpure) samt gröt på kvällen.

• Emzan86

Vi ger så här ungefär, det varierar en hel del. N är 7 månader och 10 dagar.

5:00 200ml ersättning
    7:30 120ml ersättning
    9:30 1 portion gröt
    12:30 3/4 burk puré och frukt
    14:30 frukt puré
    17:30 1 hel burk puré och frukt
    19:00 1/2 burk banan och päron yoghurt
    21:00 200ml välling
    22:30 kan han ibland vakna och vilja ha 100ml ersättning.

N är nöjd med det upplägget och tycker ibland att han äter mycket andra stunder lite.

• hannis

När min son var 7 månader åt han mat till lunch och fick lite frukt till frukost. Ammades resten.

• JVT

Min tjej har spenderat sina första 4-5 månader varannan timme vid bröstet samt vaknat varje/varannan timme på nätterna. Men konstigt nog gick det super lätt när vi började med smakportioner, så därför ökade jag på snabbt. Men ammade fortfarande flera gånger på natten.
    Nu ammar jag 1 gång på natten (ibland kan det bli 2 gånger men sällan). Detta löste sig i samband med att jag satte igång med sovträning och därmed också strikta tider/rutiner för mat och sömn under dagen. Efter 3-4 dagar slutade hon vakna hela tiden på natten, men fortfarande en del gånger. Jag började då också vägra amma före kl 01 om hon vaknade. Detta har sedan lett till att när hon vaknar till så kan hon somna om ofta på egen hand, ibland med lite smek på ryggen men iaf utan bröstet. Först vid 4-tiden brukar det krävas bröstet för att få henne att sova vidare till kl 6.30-7. Det tog drygt 2 veckor. Krävs att hon har ätit och sovit bra under dagen, så sover hon också bra på natten. :)

• Tekaka
    JVT skrev 2013-12-17 22:12:41 följande:
    Min tjej har spenderat sina första 4-5 månader varannan timme vid bröstet samt vaknat varje/varannan timme på nätterna. Men konstigt nog gick det super lätt när vi började med smakportioner, så därför ökade jag på snabbt. Men ammade fortfarande flera gånger på natten.
    Nu ammar jag 1 gång på natten (ibland kan det bli 2 gånger men sällan). Detta löste sig i samband med att jag satte igång med sovträning och därmed också strikta tider/rutiner för mat och sömn under dagen. Efter 3-4 dagar slutade hon vakna hela tiden på natten, men fortfarande en del gånger. Jag började då också vägra amma före kl 01 om hon vaknade. Detta har sedan lett till att när hon vaknar till så kan hon somna om ofta på egen hand, ibland med lite smek på ryggen men iaf utan bröstet. Först vid 4-tiden brukar det krävas bröstet för att få henne att sova vidare till kl 6.30-7. Det tog drygt 2 veckor. Krävs att hon har ätit och sovit bra under dagen, så sover hon också bra på natten. :)
    tack för dina tips!!
  • hannis
    JVT skrev 2013-12-17 21:31:45 följande:

Blir hon inte förstoppad av att äta så mycket mat så tidigt? Min son är 9 månader men måste fortfarande ammas 4-5 gånger/dag för att inte bli hård i magen. 
  • JVT

Hon blev hård i magen redan när jag började med smakportionerna, men enligt BVC var det inget att oroa sig över så länge hon inte verkade ha ont. Vi ger en del katrinplommon puré varje dag och olivolja i all maten. Hon behövde dock oftast hjälp (med termometer) tills jag började sätta henne på pottan. Nu gör hon nr 2 på pottan och det kör utan problem.
    Jag började inte ge henne all denna maten på en gång, utan började när hon var 4,5 månad med små smakprov. Vid 5 månader fick lunch och sedan kört vidare och lagt till efterhand som jag sett att det gått bra. Hon var så intresserad av maten när jag åt så det kom av sig själv. Hon har nog varit väldigt hungrig de första månaderna av sitt liv :) (vilket jag också misstänkte eftersom hon ammade så ofta, men hon kunde inte förstå hur flaskan skulle fungera och gillade inte mjölkersättning).

• keron

Två av mina barn fick smakportioner och ammades resten, de andra två helammades då än.

• Natulcien

I den åldern så hade vi precis börjat med smakportioner, så han åt några teskedar lagat mat till lunch, och några teskedar gröt runt middagstid. För övrigt ammades han. Åt ingenting på natten.

• Mabaja

Min dotter blir 6 mån om en vecka och hon helammas fortfarande. Hon får smaka lite nån gång ibland. Vi började med smakportioner men när vi fick vattenskada i köket och blev tvungen att ta bort köksbordet så blev det att maten försvann. Är tillräckligt bökigt att äta med två barn i soffan.

• Tekaka
    hannis skrev 2013-12-18 07:24:25 följande:
    Blir hon inte förstoppad av att äta så mycket mat så tidigt? Min son är 9 månader men måste fortfarande ammas 4-5 gånger/dag för att inte bli hård i magen. 
    människan är ju gjord för att äta mat, sen får man ju öka succesivt
  • pigglet

Vid den åldern har de ammat, och så ätit lite puré eller gröt någon/några gånger under dagen.

• hannis
    Tekaka skrev 2013-12-18 13:37:42 följande:
    människan är ju gjord för att äta mat, sen får man ju öka succesivt
    Nja, bebisar skall ju äta bröstmjölk som huvudsaklig föda i den åldern. Biologiskt sett alltså.Glad
Svar på tråden Hur äter era 6-7 månaders?