• Anonym (Aprilmamma)

Graviditetspenning handläggningstid

Hej. Jag har ansökt om graviditetspenning pga fysiskt ansträngande jobb och undrar hur lång handläggningstiden är? Jag skickade in samtliga papper för drygt 3 veckor sedan. Jag åker på semester nu på fredag och är tillbaka tre veckor senare. Hade hoppats på att hinna få svar innan dess men det kanske tar längre tid än så? Med vänlig hälsning

• Svar på tråden Graviditetspenning handläggningstid
  • Försäkringskassan

Hej!

Från det att vi har fått in din ansökan ska det högst ta 30 kalenderdagar att handlägga ditt ärende om vi har fått alla uppgifter som behövs. Är det något som behövs kompletteras eller utredas kan det ta länge tid. I så fall meddelar vi dig. 

Hälsningar Ellen,
    handläggare

• Anonym (Aprilmamma)

Stort tack för snabbt svar. Ang graviditetspenning och föräldrapenning, finns det något "tak" på lönen (att man inte fåt ersättning om man tjänar över en viss summa)? Tack på förhand

• Försäkringskassan

Hej!

Vi har 2 st inkomsttak, ett som är för sjukpenning/graviditetspenning/tillfälligföräldrapenning som för i år ligger på 333 700 kr och för 2014 är det 333 000.

För föräldrapenning är den på 445 000 kr i år och för 2014 444 000 kr.

Här kan du läsa mer.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/949a1fee-7bd8-4103-954b-f5dca96d3b2e/aktuellabelopp2014.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning handläggningstid